Tiketinhallintajärjestelmän testaus Helsingin yliopiston helpdeskille
Schulz, Kim (2016)
Schulz, Kim
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131307
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä suoritettiin käytettävyystestaus uudesta tiketinhallintajärjestelmästä Helsingin yliopistolle. Uudesta ja vanhasta tiketinhallintajärjestelmästä tehtiin käytettävyyden asiantuntija-arviot. Lisäksi tutkittiin uuden järjestelmän mobiilikäytettävyyttä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin käytettävyyden teorioihin ja tutkimuksen tekemiseen. Tämä opinnäytetyö on laadullinen toimintatutkimus.
Tiketinhallintajärjestelmät ovat tärkeä osa nykypäivän it-tukea. Niihin kerätään asiakkailta saadut ongelmat ja niihin löydetyt ratkaisut. Tällöin yritys tai organisaatio voi seurata, mitkä asiat tuottavat ongelmia ja miten niitä voitaisiin vähentää. Tiketinhallintajärjestelmää tarvitaan joka päivä, joten on tärkeää että sen käyttäminen on käytettävyydeltään sujuvaa.
Projektin tuloksena saatiin tehtyä yhteenveto molempien tikettijärjestelmien ominaisuuksista. Näistä ominaisuuksista koostettiin ominaisuustaulukko, mistä näkyy molempien tikettijärjestelmien tärkeimmät ominaisuudet. Lisäksi saatiin koostettua toinen yhteenveto, mihin on kerätty kehitysehdo-tuksia uuteen järjestelmään. Kerätyt kehitysehdotukset tulisi huomioida ennen järjestelmän käyttöönottoa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin käytettävyyden teorioihin ja tutkimuksen tekemiseen. Tämä opinnäytetyö on laadullinen toimintatutkimus.
Tiketinhallintajärjestelmät ovat tärkeä osa nykypäivän it-tukea. Niihin kerätään asiakkailta saadut ongelmat ja niihin löydetyt ratkaisut. Tällöin yritys tai organisaatio voi seurata, mitkä asiat tuottavat ongelmia ja miten niitä voitaisiin vähentää. Tiketinhallintajärjestelmää tarvitaan joka päivä, joten on tärkeää että sen käyttäminen on käytettävyydeltään sujuvaa.
Projektin tuloksena saatiin tehtyä yhteenveto molempien tikettijärjestelmien ominaisuuksista. Näistä ominaisuuksista koostettiin ominaisuustaulukko, mistä näkyy molempien tikettijärjestelmien tärkeimmät ominaisuudet. Lisäksi saatiin koostettua toinen yhteenveto, mihin on kerätty kehitysehdo-tuksia uuteen järjestelmään. Kerätyt kehitysehdotukset tulisi huomioida ennen järjestelmän käyttöönottoa.