Suomussalmen matkailutoimiston asiakastyytyväisyystutkimus
Moilanen, Satu (2015)
Moilanen, Satu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601201474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601201474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyystutkimus Suomussalmen kunnan matkailutoimistolle. Edellinen tutkimus Suomussalmen matkailutoimiston asiakastyytyväisyydestä oli tehty vuonna 2002.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli saada selvitettyä Suomussalmen matkailutoimiston asiakastyytyväisyys. Tutkimuksella pyrittiin täten selvittämään asiakkaiden mielipiteitä matkailutoimiston palveluista ja tekemään kehitysehdotuksia saatujen tutkimustulosten pohjalta.
Tämä pääosin kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin 16.2.- 14.8.2015 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 55 matkailutoimiston asiakasta. Kyselylomake koostui strukturoiduista eli ennalta asetetuista vastausvaihtoehdoista. Kyselylomakkeen lopussa oli lisäksi kvalitatiivinen osuus eli mahdollisuus avoimeen kommentointiin.
Tutkimustulosten syöttö- ja analyysivaiheessa käytettiin Excel taulukkolaskentaohjelmaa. Huolimatta siitä, että vastauksia saatiin puolen vuoden aikana vähän tavoitteisiin nähden, kysely kuitenkin onnistui hyvin, sillä vastaukset olivat kaikilla vastaajilla samansuuntaisia eikä hajontaa ollut.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen positiivisista tuloksista huolimatta esille tuli myös muutamia kehittämisehdotuksia. Näitä ehdotuksia olivat langattoman verkon hankkiminen matkailutoimiston asiakkaiden käyttöön sekä matkailutoimiston näkyvyyden parantaminen. Saatujen tulosten perusteella asiakkaat ovat kuitenkin todella tyytyväisiä Suomussalmen matkailutoimiston palveluihin.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli saada selvitettyä Suomussalmen matkailutoimiston asiakastyytyväisyys. Tutkimuksella pyrittiin täten selvittämään asiakkaiden mielipiteitä matkailutoimiston palveluista ja tekemään kehitysehdotuksia saatujen tutkimustulosten pohjalta.
Tämä pääosin kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin 16.2.- 14.8.2015 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 55 matkailutoimiston asiakasta. Kyselylomake koostui strukturoiduista eli ennalta asetetuista vastausvaihtoehdoista. Kyselylomakkeen lopussa oli lisäksi kvalitatiivinen osuus eli mahdollisuus avoimeen kommentointiin.
Tutkimustulosten syöttö- ja analyysivaiheessa käytettiin Excel taulukkolaskentaohjelmaa. Huolimatta siitä, että vastauksia saatiin puolen vuoden aikana vähän tavoitteisiin nähden, kysely kuitenkin onnistui hyvin, sillä vastaukset olivat kaikilla vastaajilla samansuuntaisia eikä hajontaa ollut.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen positiivisista tuloksista huolimatta esille tuli myös muutamia kehittämisehdotuksia. Näitä ehdotuksia olivat langattoman verkon hankkiminen matkailutoimiston asiakkaiden käyttöön sekä matkailutoimiston näkyvyyden parantaminen. Saatujen tulosten perusteella asiakkaat ovat kuitenkin todella tyytyväisiä Suomussalmen matkailutoimiston palveluihin.