Markkinointisuunnitelma perustettavalle graafisen alan yritykselle
Honkanen, Taija (2016)
Honkanen, Taija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601231581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601231581
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma lähitulevaisuu-dessa perustettavalle Woikka Designille. Woikka Design on graafisen suunnittelun toimisto, jonka palvelutarjoomaan kuuluvat yritysilmeiden, mainonnan ja painotuotteiden suunnittelu sekä kuvitus. Työn tavoitteena oli saada aikaan toteuttamiskelpoinen ja yrityksen tarpeet sekä resurssit huomioonottava markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyössä käsitellään rinnakkain markkinoinnin teoriaa ja sen sovellusta käytäntöön Woikka Designin kohdalla. Tähän ratkaisuun päädyttiin, jotta markkinointisuunnitelma olisi mahdollisimman johdonmukainen ja selkeä. Teoriaosuudessa hyödynnettiin markkinoinnin kirjallisuutta, jota sovellettiin aloittavan yrityksen tarpeisiin sopivaksi. Yrittäjän haastatteluja sekä verkkolähteitä käytettiin myös aineistona.
Markkinointisuunnitelmaa laadittaessa otettiin huomioon aloittavan yrityksen rajalliset resurssit markkinoinnin toteuttamiseen, joten työssä keskityttiin lähinnä ilmaisiin ja edullisiin markkinointikeinoihin. Tämän vuoksi useimmat ehdotetuista markkinointikeinoista ovat Internetissä toteutettavia.
Yrityksen lähtökohtatilanne selvitettiin lähtökohta-analyysien avulla, joiden tulokset koottiin yhteen SWOT-analyysissä. Markkinoinnin strategiat ja tavoitteet valittiin aloittavan yrityksen tarpeisiin soveltuviksi ja niissä keskityttiin lähinnä asiakashankintaan ja tunnettuuden aikaansaamiseen. Kilpailukeinoissa kuvataan yrityksen tarjoomaa, hintaratkaisuja, saatavuutta sekä markkinointiviestinnän keinoja. Näiden pohjalta koottiin yrityksen ensimmäiselle toimintavuodelle aikataulutettu ja budjetoitu suunnitelma, joka sisältää yrityksen keskeisimmät markkinointitoimenpiteet.
Opinnäytetyössä käsitellään rinnakkain markkinoinnin teoriaa ja sen sovellusta käytäntöön Woikka Designin kohdalla. Tähän ratkaisuun päädyttiin, jotta markkinointisuunnitelma olisi mahdollisimman johdonmukainen ja selkeä. Teoriaosuudessa hyödynnettiin markkinoinnin kirjallisuutta, jota sovellettiin aloittavan yrityksen tarpeisiin sopivaksi. Yrittäjän haastatteluja sekä verkkolähteitä käytettiin myös aineistona.
Markkinointisuunnitelmaa laadittaessa otettiin huomioon aloittavan yrityksen rajalliset resurssit markkinoinnin toteuttamiseen, joten työssä keskityttiin lähinnä ilmaisiin ja edullisiin markkinointikeinoihin. Tämän vuoksi useimmat ehdotetuista markkinointikeinoista ovat Internetissä toteutettavia.
Yrityksen lähtökohtatilanne selvitettiin lähtökohta-analyysien avulla, joiden tulokset koottiin yhteen SWOT-analyysissä. Markkinoinnin strategiat ja tavoitteet valittiin aloittavan yrityksen tarpeisiin soveltuviksi ja niissä keskityttiin lähinnä asiakashankintaan ja tunnettuuden aikaansaamiseen. Kilpailukeinoissa kuvataan yrityksen tarjoomaa, hintaratkaisuja, saatavuutta sekä markkinointiviestinnän keinoja. Näiden pohjalta koottiin yrityksen ensimmäiselle toimintavuodelle aikataulutettu ja budjetoitu suunnitelma, joka sisältää yrityksen keskeisimmät markkinointitoimenpiteet.