ENSIAPUOPETUSTA YLÄKOULUIKÄISILLE- Toimintapäivä Lieksan yläkoulun 9.-luokkalaisille
Toivanen, Hanna; Saari, Hanne (2015)
Toivanen, Hanna
Saari, Hanne
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221573
Tiivistelmä
Ensiapua tarvitaan yleensä arjen pienissä tapaturmissa tai jonkun tuntiessa olonsa heikoksi tai sairaaksi. Avuntarvitsija voi olla kuka tahansa, esimerkiksi opiskelijatoveri tai perheenjäsen. Perustiedot ja -taidot auttavat jokaista toimimaan hätätilanteessa. Ensiaputaitojen opettelu voi ehkäistä lisävammoja sekä lievittää kipua
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä nuorten ensiaputaitoja luomalla heihin rohkeutta mennä tilanteeseen, mikä mahdollisesti vaatii ensiaputaitoja, tunnistaa apua tarvitsevat sekä aloittaa hätätilanteessa ensiavun antaminen. Opinnäytetyön tehtävä oli toimintapäivä, jossa opeteltiin ensiaputaitoja sekä hätäilmoituksen tekemistä monipuolisten toimintarastien avulla. Toimintapäivä oli kohdennettu Lieksan yläkoulun 9.-luokkalaisille nuorille. Koulutusmateriaali jäi yläkoululle hyödynnettäväksi myöhempää käyttöä varten.
Lieksan yläkoululle ensiapukoulutus oli ensimmäinen, ja se koettiin hyödylliseksi. Koulutuksen jälkeen kerätyn kirjallisen palautteen mukaan oppilaiden mielestä koulutus oli mukava kokemus ja antoi paljon uutta tietoa. Opettajien mielestä tällaisia koulutuksia olisi hyvä olla enemmän, jotta kaikki koulun oppilaat saisivat mahdollisuuden osallistua. Opinnäytetyön toimintapäivää varten suunniteltu koulutussisältö on hyödynnettävissä jatkossa myös muiden koulutusten sisältönä. Jatkokehitysideana voisi olla ensiaputaitojen kertaus 9.-luokkalaisille viimeisenä lukukautena. Tarkoituksena olisi, että oppilaat saisivat kerrata syksyllä opittuja ensiaputaitoja ennen kuin peruskoulu loppuu.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä nuorten ensiaputaitoja luomalla heihin rohkeutta mennä tilanteeseen, mikä mahdollisesti vaatii ensiaputaitoja, tunnistaa apua tarvitsevat sekä aloittaa hätätilanteessa ensiavun antaminen. Opinnäytetyön tehtävä oli toimintapäivä, jossa opeteltiin ensiaputaitoja sekä hätäilmoituksen tekemistä monipuolisten toimintarastien avulla. Toimintapäivä oli kohdennettu Lieksan yläkoulun 9.-luokkalaisille nuorille. Koulutusmateriaali jäi yläkoululle hyödynnettäväksi myöhempää käyttöä varten.
Lieksan yläkoululle ensiapukoulutus oli ensimmäinen, ja se koettiin hyödylliseksi. Koulutuksen jälkeen kerätyn kirjallisen palautteen mukaan oppilaiden mielestä koulutus oli mukava kokemus ja antoi paljon uutta tietoa. Opettajien mielestä tällaisia koulutuksia olisi hyvä olla enemmän, jotta kaikki koulun oppilaat saisivat mahdollisuuden osallistua. Opinnäytetyön toimintapäivää varten suunniteltu koulutussisältö on hyödynnettävissä jatkossa myös muiden koulutusten sisältönä. Jatkokehitysideana voisi olla ensiaputaitojen kertaus 9.-luokkalaisille viimeisenä lukukautena. Tarkoituksena olisi, että oppilaat saisivat kerrata syksyllä opittuja ensiaputaitoja ennen kuin peruskoulu loppuu.