Palautejärjestelmä osana toimivaa sisäistä viestintää : Case: Kymen Seudun Osuuskauppa
Matikainen, Elina (2016)
Matikainen, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601281703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601281703
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kymen Seudun Osuuskaupan sisäisen viestinnän haasteita sekä löytää erilaisia vaihtoehtoja palautejärjestelmistä, joista jonkun he voisivat ottaa käyttöön. Palautejärjestelmällä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa osuuskaupan henkilöstön käytössä olevaa sisäisen viestinnän kanavaa kehitysideoiden ja palautteen jakamiseen. Tämä opinnäytetyö toimii pohjatyönä ja tutkimuksena Kymen Seudun Osuuskaupalle jatkossa.
Aineistoa kerättiin ryhmähaastattelulla, sähköpostiviesteillä sekä soittamalla osuuskauppojen yhteyshenkilöille. Tutkimusta varten haastateltiin neljää työntekijää Kymen Seudun Osuuskaupan viestinnän osastolta sekä Hämeenmaan Osuuskaupan suunnittelupäällikköä. Haastattelut olivat erittäin antoisia ja mielenkiintoisia ulkopuolisen havainnoitsijan näkökulmasta. Sähköpostiviestit sekä puhelinhaastattelut koskivat muita osuuskauppoja, joiden yhteyshenkilöiltä kysyttiin heidän käytössä olevista järjestelmistä.
Tutkimusta tehdessä huomattiin, että aloite-/palautejärjestelmät ovat suhteellisen uusi asia ainakin S-Ryhmän osuuskaupoissa. Monet osuuskaupat olivat miettineet järjestelmän hankkimista, mutta suunnitelmat olivat jääneet vielä ajatuksen tasolle. Kovin monella ei siis ole palautejärjestelmää, mutta palautteet, kehitysideat ja henkilöstön palkitseminen hoidetaan jollain muulla tavalla. Soitettaessa muun muassa osuuskauppojen henkilöstöpäälliköille kävi ilmi, että he olivat kiinnostuneita tutkimuksen tuloksista ja siitä, että muualla mietitään samaa asiaa järjestelmän ottamisesta käyttöön.
Aineistoa kerättiin ryhmähaastattelulla, sähköpostiviesteillä sekä soittamalla osuuskauppojen yhteyshenkilöille. Tutkimusta varten haastateltiin neljää työntekijää Kymen Seudun Osuuskaupan viestinnän osastolta sekä Hämeenmaan Osuuskaupan suunnittelupäällikköä. Haastattelut olivat erittäin antoisia ja mielenkiintoisia ulkopuolisen havainnoitsijan näkökulmasta. Sähköpostiviestit sekä puhelinhaastattelut koskivat muita osuuskauppoja, joiden yhteyshenkilöiltä kysyttiin heidän käytössä olevista järjestelmistä.
Tutkimusta tehdessä huomattiin, että aloite-/palautejärjestelmät ovat suhteellisen uusi asia ainakin S-Ryhmän osuuskaupoissa. Monet osuuskaupat olivat miettineet järjestelmän hankkimista, mutta suunnitelmat olivat jääneet vielä ajatuksen tasolle. Kovin monella ei siis ole palautejärjestelmää, mutta palautteet, kehitysideat ja henkilöstön palkitseminen hoidetaan jollain muulla tavalla. Soitettaessa muun muassa osuuskauppojen henkilöstöpäälliköille kävi ilmi, että he olivat kiinnostuneita tutkimuksen tuloksista ja siitä, että muualla mietitään samaa asiaa järjestelmän ottamisesta käyttöön.