Koplakortin lanseeraussuunnitelma
Markkanen, Noora (2015)
Markkanen, Noora
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601301770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601301770
Tiivistelmä
Koplakortti on Kouvolan Pallonlyöjien uusi kortti, joka korvaa aikaisemmat kausikortit. Kortille voidaan ladata verkkokaupasta myös erillisiä pääsylippuja. Sitä voidaan käyttää myös maksuvälineenä lataamalla sille verkkokaupasta kioski- ja fanituotteita. Kortti ja siihen kuuluvat asiakasrekisteri sekä verkkokauppa hankitaan Seamchipiltä, joka on CoreGon aputoiminimi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lanseeraussuunnitelma toimeksiantajan, Kouvolan Pallonlyöjien, uudelle Koplakortille. Tutkimus tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena, jonka materiaalina käytettiin Kouvolan Pallonlyöjien omia tilastoja ja asiantuntemusta, sekä lanseerausta, asiakkuutta, markkinointia ja nettikauppaa käsittelevää teoriakirjallisuutta. Tutkimus tehtiin käytäntöä ja teoriaa vertaamalla. Tämän lisäksi CoreGon toimitusjohtajaa Kari Kyllöstä haastateltiin tiedonhankintaa varten.
Tutkimuksen alussa teoriaosuudessa käsitellään lanseerauksen teoriaa yleisesti sekä palveluiden lanseeraamisen erityispiirteitä. Tutkimusosuus alkaa Kouvolan Pallolyöjät ry:n ja Koplakortin esittelyllä, minkä jälkeen seuraa varsinainen lanseeraussuunnitelma. Lanseeraussuunnitelma jakautuu lähtökohta-analyyseihin, budjettiin ja aikatauluun, lanseerauksen tavoitteisiin sekä kohderyhmiin. Lanseeraussuunnitelman lopussa keskitytään pesäpallokaudella 2016 tehtäviin toimenpiteisiin ja markkinoinnin ratkaisuihin.
Tutkimuksen tuloksena on lanseeraussuunnitelma Koplakortille. Suunnitelma alkaa kesken varsinaisen lanseerausprosessin, sillä toimeksiantajan oli aloitettava lanseerauksen toimenpiteet jo marraskuussa 2015. Suunnitelmassa käsitellään toimeksiantajan tekemiä ratkaisuja ja annetaan niille kehitysehdotuksia. Joulukuusta 2015 eteenpäin suunnitelma on tutkimuksen tulosta. Tuloksena on toimeksiantajan budjettiin soveltuvat markkinointiratkaisut. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään Koplakorttiin, kohderyhmiin ja seuran muuhun toimintaan liittyviä asioita, jotka on huomioitava lanseerausprosessissa. Kouvolan Pallonlyöjät voivat hyödyntää lanseeraussuunnitelmaa Koplakortin lanseerauksen kehityksessä ja muiden tulevien palveluiden lanseerauksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lanseeraussuunnitelma toimeksiantajan, Kouvolan Pallonlyöjien, uudelle Koplakortille. Tutkimus tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena, jonka materiaalina käytettiin Kouvolan Pallonlyöjien omia tilastoja ja asiantuntemusta, sekä lanseerausta, asiakkuutta, markkinointia ja nettikauppaa käsittelevää teoriakirjallisuutta. Tutkimus tehtiin käytäntöä ja teoriaa vertaamalla. Tämän lisäksi CoreGon toimitusjohtajaa Kari Kyllöstä haastateltiin tiedonhankintaa varten.
Tutkimuksen alussa teoriaosuudessa käsitellään lanseerauksen teoriaa yleisesti sekä palveluiden lanseeraamisen erityispiirteitä. Tutkimusosuus alkaa Kouvolan Pallolyöjät ry:n ja Koplakortin esittelyllä, minkä jälkeen seuraa varsinainen lanseeraussuunnitelma. Lanseeraussuunnitelma jakautuu lähtökohta-analyyseihin, budjettiin ja aikatauluun, lanseerauksen tavoitteisiin sekä kohderyhmiin. Lanseeraussuunnitelman lopussa keskitytään pesäpallokaudella 2016 tehtäviin toimenpiteisiin ja markkinoinnin ratkaisuihin.
Tutkimuksen tuloksena on lanseeraussuunnitelma Koplakortille. Suunnitelma alkaa kesken varsinaisen lanseerausprosessin, sillä toimeksiantajan oli aloitettava lanseerauksen toimenpiteet jo marraskuussa 2015. Suunnitelmassa käsitellään toimeksiantajan tekemiä ratkaisuja ja annetaan niille kehitysehdotuksia. Joulukuusta 2015 eteenpäin suunnitelma on tutkimuksen tulosta. Tuloksena on toimeksiantajan budjettiin soveltuvat markkinointiratkaisut. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään Koplakorttiin, kohderyhmiin ja seuran muuhun toimintaan liittyviä asioita, jotka on huomioitava lanseerausprosessissa. Kouvolan Pallonlyöjät voivat hyödyntää lanseeraussuunnitelmaa Koplakortin lanseerauksen kehityksessä ja muiden tulevien palveluiden lanseerauksen suunnittelussa.