Sosiaalisten taitojen vahvistaminen viisivuotiaiden ryhmässä liikunnan ja Askeleittain-ohjelman avulla Köpaksen päiväkodissa
Hytönen, Laura; Johansson, Hanna-Kristiina (2015)
Hytönen, Laura
Johansson, Hanna-Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020187
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppaneina olivat Kirkkonummen Masalassa sijaitsevan Köpaksen päiväkodin viisivuotiaiden lasten ryhmä ”Menninkäiset” sekä heidän vanhempansa ja ryhmän kasvatusvastuulliset. Opinnäytetyön aihe muodostui ryhmän tarpeista vahvistaa sosiaalisia taitoja, omasta kiinnostuksestamme liikuntaa kohtaan ja ryhmän kasvatusvastuullisten toiveista tämän tyyppisestä opinnäytetyöstä. Opinnäytetyön suunnittelu ja teoriavaiheen kokoaminen sekä kirjoitus jatkuivat vuoden 2014 syksystä vuoden 2015 kevääseen. Liikunnalliset tuokiot toteutettiin Menninkäisten kanssa Keväällä 2015.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu lapsen psyykkisestä, sosiaalisesta, fyysisestä ja motorisesta kehityksestä sekä osuudet Askeleittain-ohjelmasta ja liikunnasta. Viitekehyksen sisällön pohjalta suunnittelimme liikuntatuokiot. Opinnäytetyömme tavoitteena oli edistää sosiaalisia suhteita liikunnan avulla varhaiskasvatusryhmässä ja tuottaa lapsille mukavia hetkiä sekä onnistumisen kokemuksia liikunnan parissa.
Opinnäytetyön toimintaosuuteen suunniteltiin kuusi erilaista liikuntatuokiota, jotka pohjautuivat sosiaalisten suhteiden edistämiseen ja liikunnan monipuoliseen kokemiseen. Valikoimme Askeleittain-ohjelman aihealueista liikuntatuokioihin parhaiten ryhmää ja toimintaamme palvelevat teemat. Teemoiksi valikoituivat odottaminen, mukaan meneminen sekä jakaminen, ja teemat toteutettiin tässä mainitussa järjestyksessä. Ensimmäisellä liikuntakerralla teimme yhdessä lasten kanssa säännöt, joita tuli noudattaa jokaisella liikuntatuokiolla. Tämä helpotti lasten olemista ja ryhmän hallintaa. Jokaisen tuokion päätteeksi saimme palautetta ryhmän lapsilta, ja toiminnan päätyttyä myös ryhmän aikuisilta kirjallisesti. Teimme myös itsearviointeja jokaisella toimintakerralla toisen ollessa ohjausvastuussa, toisen havainnoidessa.
Koimme, että sosiaalisten suhteiden edistäminen liikunnan avulla oli hyvin toimiva kokonaisuus. Liikunta osoittautui mainioksi tavaksi toimia lasten parissa ja tuottaa positiivisia kokemuksia sosiaalisesta kanssakäymisestä. Valitut teemat toteutuivat liikuntaleikkien lomassa ja niistä keskusteltiin lasten kanssa jokaisen tuokion jälkeen. Menninkäisten kasvatusvastuulliset mainitsivat, että varsinaista edistymistä ei ryhmässä kokonaisuutena näkynyt, vaikkakin yksittäisten lasten edistymistä oli havaittavissa. Lisäksi jokainen tuokio pohjautui ryhmädynamiikan sekä sosiaalisten taitojen edistämiseen, jolloin se loi hyvän perustan sekä ryhmän että yksilöiden kehittymiselle. Lapset olivat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä ja mielissään tuokioistamme.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu lapsen psyykkisestä, sosiaalisesta, fyysisestä ja motorisesta kehityksestä sekä osuudet Askeleittain-ohjelmasta ja liikunnasta. Viitekehyksen sisällön pohjalta suunnittelimme liikuntatuokiot. Opinnäytetyömme tavoitteena oli edistää sosiaalisia suhteita liikunnan avulla varhaiskasvatusryhmässä ja tuottaa lapsille mukavia hetkiä sekä onnistumisen kokemuksia liikunnan parissa.
Opinnäytetyön toimintaosuuteen suunniteltiin kuusi erilaista liikuntatuokiota, jotka pohjautuivat sosiaalisten suhteiden edistämiseen ja liikunnan monipuoliseen kokemiseen. Valikoimme Askeleittain-ohjelman aihealueista liikuntatuokioihin parhaiten ryhmää ja toimintaamme palvelevat teemat. Teemoiksi valikoituivat odottaminen, mukaan meneminen sekä jakaminen, ja teemat toteutettiin tässä mainitussa järjestyksessä. Ensimmäisellä liikuntakerralla teimme yhdessä lasten kanssa säännöt, joita tuli noudattaa jokaisella liikuntatuokiolla. Tämä helpotti lasten olemista ja ryhmän hallintaa. Jokaisen tuokion päätteeksi saimme palautetta ryhmän lapsilta, ja toiminnan päätyttyä myös ryhmän aikuisilta kirjallisesti. Teimme myös itsearviointeja jokaisella toimintakerralla toisen ollessa ohjausvastuussa, toisen havainnoidessa.
Koimme, että sosiaalisten suhteiden edistäminen liikunnan avulla oli hyvin toimiva kokonaisuus. Liikunta osoittautui mainioksi tavaksi toimia lasten parissa ja tuottaa positiivisia kokemuksia sosiaalisesta kanssakäymisestä. Valitut teemat toteutuivat liikuntaleikkien lomassa ja niistä keskusteltiin lasten kanssa jokaisen tuokion jälkeen. Menninkäisten kasvatusvastuulliset mainitsivat, että varsinaista edistymistä ei ryhmässä kokonaisuutena näkynyt, vaikkakin yksittäisten lasten edistymistä oli havaittavissa. Lisäksi jokainen tuokio pohjautui ryhmädynamiikan sekä sosiaalisten taitojen edistämiseen, jolloin se loi hyvän perustan sekä ryhmän että yksilöiden kehittymiselle. Lapset olivat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä ja mielissään tuokioistamme.