How to help Kouvola Citizens to find services via web?
Hurtta, Tarja (2015)
Hurtta, Tarja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602011790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602011790
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli auttaa Kouvolan asukkaita löytämään paremmin verkosta kaupungin tarjoamia hyvinvointipalveluja sekä pohtia kuinka sähköinen sovellus tukisi kuntalaisten pääsyä palvelujen pariin. Palveluja tarkasteltiin löydettävyyden ja käytettävyyden näkökulmasta web-ympäristössä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus- ja kehittämistyö Kouvolan kaupungin hyvinvointipalvelujen toimialalle. Siinä käytetyt aineistonhankkimismenetelmät olivat web-kysely ja haastattelut, joiden avulla selvitettiin online-sovelluksen hyödyntämistä palvelujen löydettävyydessä sekä asiakasohjauksessa sekä benchmarking-vertailu, jossa tarkasteltiin, kuinka palvelut ovat löydettävissä ja käytettävissä julkisilla, hyvinvointipalveluja tarjoavilla web-sivustoilla ja -alustoilla.
Kuntien resurssien vähetessä yhä enemmän huomiota on kiinnitettävä asiakkaiden ohjaamiseen palvelujen pariin web-ympäristössä. Digitaalisten palvelujen ja erilaisten sovellusten ja alustojen nopea lisääntyminen johtaa helposti palveluviidakkoon, jossa kuntalainen on ymmällään. Palveluntarjoajia on monella suunnalla, eri palveluihin tulee kirjautua, mutta alustoilla palveluja voi olla vain muutamia. On vaara, että digitaaliset palvelut kääntyvät itseään vastaan eivätkä tarjoa asiakkaille tarpeeksi lisäarvoa tai niistä tulee niin hankalia käyttää, että ne karkottavat asiakkaat. Tulevaisuudessa ei-kaupallisten palveluntarjoajien tulee tehdä tiiviimmin yhteistyötä ja luoda web-ekosysteemejä, joissa eri toimijoiden palvelut tukevat toisiaan ja tarjoavat asiakkaalle palvelua ennaltaehkäisystä korjaaviin palveluihin. Näin toteutuisivat myös valtionhallinnon julkisille organisaatiolle asettamat tavoitteet kokonaisvaltaisen asiakkuuden osalta.
Kuntalaisten digitaaliset valmiudet ovat korkealla tasolla yhä yleistyvien mobiililaitteiden ansiosta. Kouvolan kaupungin tulisi modernisoida nykyisiä sähköisiä palvelujaan, parantaa palvelujensa löydettävyyttä web-sivuillaan sekä ottaa käyttöönsä joustavia digitaalisia sovelluksia, jotka ohjaavat kuntalaisia palvelujen pariin. Kaupungin tulisi luoda digitaalinen strategia, jossa huomioidaan henkilöstön osaaminen, järjestelmien integrointi, modernit alustat ja sovellukset sekä asiakkaiden tarpeet. Asiakkaan ohjausta palvelujen pariin web-ympäristössä on parannettava ja asiakkaan polkua on tarkasteltava jo ennen palvelun käytön aloittamista. Tutkimuksessa esitellään näkemys kaupungin digitaalisesta tulevaisuudesta sekä ehdotus Kouvolan web-ekosysteemiksi, jossa kuntalainen voi itse kerätä haluamiaan palveluja eri palveluntuottajilta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus- ja kehittämistyö Kouvolan kaupungin hyvinvointipalvelujen toimialalle. Siinä käytetyt aineistonhankkimismenetelmät olivat web-kysely ja haastattelut, joiden avulla selvitettiin online-sovelluksen hyödyntämistä palvelujen löydettävyydessä sekä asiakasohjauksessa sekä benchmarking-vertailu, jossa tarkasteltiin, kuinka palvelut ovat löydettävissä ja käytettävissä julkisilla, hyvinvointipalveluja tarjoavilla web-sivustoilla ja -alustoilla.
Kuntien resurssien vähetessä yhä enemmän huomiota on kiinnitettävä asiakkaiden ohjaamiseen palvelujen pariin web-ympäristössä. Digitaalisten palvelujen ja erilaisten sovellusten ja alustojen nopea lisääntyminen johtaa helposti palveluviidakkoon, jossa kuntalainen on ymmällään. Palveluntarjoajia on monella suunnalla, eri palveluihin tulee kirjautua, mutta alustoilla palveluja voi olla vain muutamia. On vaara, että digitaaliset palvelut kääntyvät itseään vastaan eivätkä tarjoa asiakkaille tarpeeksi lisäarvoa tai niistä tulee niin hankalia käyttää, että ne karkottavat asiakkaat. Tulevaisuudessa ei-kaupallisten palveluntarjoajien tulee tehdä tiiviimmin yhteistyötä ja luoda web-ekosysteemejä, joissa eri toimijoiden palvelut tukevat toisiaan ja tarjoavat asiakkaalle palvelua ennaltaehkäisystä korjaaviin palveluihin. Näin toteutuisivat myös valtionhallinnon julkisille organisaatiolle asettamat tavoitteet kokonaisvaltaisen asiakkuuden osalta.
Kuntalaisten digitaaliset valmiudet ovat korkealla tasolla yhä yleistyvien mobiililaitteiden ansiosta. Kouvolan kaupungin tulisi modernisoida nykyisiä sähköisiä palvelujaan, parantaa palvelujensa löydettävyyttä web-sivuillaan sekä ottaa käyttöönsä joustavia digitaalisia sovelluksia, jotka ohjaavat kuntalaisia palvelujen pariin. Kaupungin tulisi luoda digitaalinen strategia, jossa huomioidaan henkilöstön osaaminen, järjestelmien integrointi, modernit alustat ja sovellukset sekä asiakkaiden tarpeet. Asiakkaan ohjausta palvelujen pariin web-ympäristössä on parannettava ja asiakkaan polkua on tarkasteltava jo ennen palvelun käytön aloittamista. Tutkimuksessa esitellään näkemys kaupungin digitaalisesta tulevaisuudesta sekä ehdotus Kouvolan web-ekosysteemiksi, jossa kuntalainen voi itse kerätä haluamiaan palveluja eri palveluntuottajilta.