Yksilökohtaisesta yhteisölliseen, korjaavasta ennaltaehkäisevään : oppilashuollon opas esiopetukseen
Hokkanen, Kirsi; Säkkinen-Salminen, Minna (2016)
Hokkanen, Kirsi
Säkkinen-Salminen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021831
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena Lahden kaupungin sivistystoimialan perusopetuspalveluiden Koulutuksellisen tasa-arvon hankkeessa.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Lahden kaupungin esiopetuksen oppilashuoltoa selventämällä uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukanaan tuomia muutoksia esiopetuksen oppilashuoltotyössä ja selkeyttää sekä yhdenmukaistaa esiopetuksen oppilashuollon käytänteitä. Tavoitteena puolestaan oli toteuttaa oppilashuollon opas esiopetuksessa työskentelevien lastentarhanopettajien työn tueksi.
Kehittämishanke toteutettiin projektitoiminnalle ominaisella tavalla käyttäen konstruktivistisen kehittämistoiminnan mallia. Tietoa kehittämishankkeessa kerättiin kyselyillä ja työpajatyöskentelyllä. Kerättyä tutkimusaineistoa käytettiin päättelyn ja argumentoinnin tukena sekä konsultatiivisena sisällön tuottamisen välineenä koottaessa kehittämishankeen tuotosta.
Kehittämishankeen tuotoksena syntyi Oppilashuollon opas esiopetukseen. Oppaassa käsitellään seuraavanlaisia asioita: rajanvetoa oppilashuollon ja oppimisen tuen välillä, yhteisöllistä ja yksilökohtaista oppilashuoltoa, osallisuutta oppilashuollossa, esiopetuksen oppilashuollon monialaisia toimijoita sekä yhteistyötahoja ja heidän palveluitaan sekä vastuiden ja tehtävien jakautumista esiopetuksen oppilashuollossa. Oppaassa on kuvattu myös salassapitoon, tiedonsiirtoon ja arkistointiin liittyviä asioita sekä esiopetuksen oppilashuoltoon liittyviä erityiskysymyksiä. Lisäksi oppaaseen on koottu esimerkinomainen esiopettajan oppilashuollon vuosiympyrä sekä kuvattu pähkinänkuoressa koko esiopetuksen oppilashuollon prosessi.
Kyselyiden, työpajatyöskentelyn ja saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että oppilashuollon oppaalle on kysyntää ja se toteutettiin todelliseen tarpeeseen.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Lahden kaupungin esiopetuksen oppilashuoltoa selventämällä uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukanaan tuomia muutoksia esiopetuksen oppilashuoltotyössä ja selkeyttää sekä yhdenmukaistaa esiopetuksen oppilashuollon käytänteitä. Tavoitteena puolestaan oli toteuttaa oppilashuollon opas esiopetuksessa työskentelevien lastentarhanopettajien työn tueksi.
Kehittämishanke toteutettiin projektitoiminnalle ominaisella tavalla käyttäen konstruktivistisen kehittämistoiminnan mallia. Tietoa kehittämishankkeessa kerättiin kyselyillä ja työpajatyöskentelyllä. Kerättyä tutkimusaineistoa käytettiin päättelyn ja argumentoinnin tukena sekä konsultatiivisena sisällön tuottamisen välineenä koottaessa kehittämishankeen tuotosta.
Kehittämishankeen tuotoksena syntyi Oppilashuollon opas esiopetukseen. Oppaassa käsitellään seuraavanlaisia asioita: rajanvetoa oppilashuollon ja oppimisen tuen välillä, yhteisöllistä ja yksilökohtaista oppilashuoltoa, osallisuutta oppilashuollossa, esiopetuksen oppilashuollon monialaisia toimijoita sekä yhteistyötahoja ja heidän palveluitaan sekä vastuiden ja tehtävien jakautumista esiopetuksen oppilashuollossa. Oppaassa on kuvattu myös salassapitoon, tiedonsiirtoon ja arkistointiin liittyviä asioita sekä esiopetuksen oppilashuoltoon liittyviä erityiskysymyksiä. Lisäksi oppaaseen on koottu esimerkinomainen esiopettajan oppilashuollon vuosiympyrä sekä kuvattu pähkinänkuoressa koko esiopetuksen oppilashuollon prosessi.
Kyselyiden, työpajatyöskentelyn ja saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että oppilashuollon oppaalle on kysyntää ja se toteutettiin todelliseen tarpeeseen.