Monikanavaisen asiakaspalvelukokemuksen kehittäminen asiakkaan ehdoin : - Case OP Kymenlaakso
Eskola, Eveliina (2016)
Eskola, Eveliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031894
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminta on muuttunut koko ajan asiakaslähtöisemmäksi. Asiakaslähtöisyyden merkityksen korostuminen tulevaisuudessa sekä uudet teknologiat muokkaavat pankin tarjoamaa asiakaspalvelua. Palvelumuotojen monipuolinen tarjonta eri kanavissa ja niiden käytön hyödyn maksimointi asiakkaalle ovat pankkiasioinnin ytimessä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla asioilla OP Kymenlaakson asiakkaiden palvelukokemusta voitaisiin kehittää monikanavaisella palvelulla, ja asiakkailta saatujen tietojen pohjalta saada kehitys ideoita. Tutkimuksen teon taustalla on pankkitoiminnan kehittyminen viime aikoina nopeasti sekä pankin palvelumuotojen muuttuminen tulevaisuudessa muun muassa digitaalisuuden kasvaessa osana asiakkaiden päivittäisten raha-asioiden hoitoa.
Teoreettinen viitekehys koostuu asiakaskokemuksesta, palvelusta, ja näitä molempia muokkaavasta digitalisoitumisesta monikanavaisen palvelukentän ohella. Moni-kanavainen palvelukokemus koski tässä työssä useamman eri palvelukanavan kautta tapahtuvaa asiakkaan päivittäistä pankkiasioiden hoitoa. Palvelun muoto oli fyysistä tai digitaalista joko verkon tai mobiililaitteen avulla tapahtuvaa.
Empiirinen menetelmäosuus toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla. Aineiston keruu tapahtui teemahaastatteluja tehden pankin asiakkaille. Haastateltavat oli valittu kohderyhmän mukaan huomioiden muun muassa ikä, sukupuoli ja mahdollisimman tasainen jakauma eri konttoreissa toteutettujen haastattelujen välillä.
Tulokseksi saatiin useita kehitysideoita tulevaisuuden asiakaspalvelukokemuksen parantamiseksi. Asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä jo nykyiseen monikanavaiseen pankin tarjoamaan palvelukanavavalikoimaan. Palvelukanavia halutaan kuitenkin kehittää jatkuvasti asiakkaan eduksi, jolloin pankille oli arvokasta saada tietää asiakkaiden toiveita tarpeita. Asiakaspalvelukokemuksen ytimessä asiakkaille olivat palvelun käytön helppous ja nopeus, aika- ja paikkariippumattomuus sekä asiantuntijalta palvelun saaminen henkilökohtaisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla asioilla OP Kymenlaakson asiakkaiden palvelukokemusta voitaisiin kehittää monikanavaisella palvelulla, ja asiakkailta saatujen tietojen pohjalta saada kehitys ideoita. Tutkimuksen teon taustalla on pankkitoiminnan kehittyminen viime aikoina nopeasti sekä pankin palvelumuotojen muuttuminen tulevaisuudessa muun muassa digitaalisuuden kasvaessa osana asiakkaiden päivittäisten raha-asioiden hoitoa.
Teoreettinen viitekehys koostuu asiakaskokemuksesta, palvelusta, ja näitä molempia muokkaavasta digitalisoitumisesta monikanavaisen palvelukentän ohella. Moni-kanavainen palvelukokemus koski tässä työssä useamman eri palvelukanavan kautta tapahtuvaa asiakkaan päivittäistä pankkiasioiden hoitoa. Palvelun muoto oli fyysistä tai digitaalista joko verkon tai mobiililaitteen avulla tapahtuvaa.
Empiirinen menetelmäosuus toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla. Aineiston keruu tapahtui teemahaastatteluja tehden pankin asiakkaille. Haastateltavat oli valittu kohderyhmän mukaan huomioiden muun muassa ikä, sukupuoli ja mahdollisimman tasainen jakauma eri konttoreissa toteutettujen haastattelujen välillä.
Tulokseksi saatiin useita kehitysideoita tulevaisuuden asiakaspalvelukokemuksen parantamiseksi. Asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä jo nykyiseen monikanavaiseen pankin tarjoamaan palvelukanavavalikoimaan. Palvelukanavia halutaan kuitenkin kehittää jatkuvasti asiakkaan eduksi, jolloin pankille oli arvokasta saada tietää asiakkaiden toiveita tarpeita. Asiakaspalvelukokemuksen ytimessä asiakkaille olivat palvelun käytön helppous ja nopeus, aika- ja paikkariippumattomuus sekä asiantuntijalta palvelun saaminen henkilökohtaisesti.