Golfravintolan palvelun kehittäminen palvelumuotoilun menetelmillä
von Schöneman, Marika (2016)
von Schöneman, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051942
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on palvelumuotoilun työkaluilla tehty kehitysehdotus golfravintolan toiminnan kehittämiseksi. Palvelumuotoiluprosessi etenee määrittelystä tutkimuksen kautta suunnitteluun. Palvelumuotoilun kehittämisen keskiössä on asiakas ja tässä opinnäytetyössä palvelujen kehittämisen lähtökohtana on golfravintolan asiakkaat. Golfravintolan asiakkaiden kanssa yhteistyössä on ideoitu palveluratkaisuja, jotta yhä useampi golfasiakas kokisi ravintolan tarjoamat palvelut arvokkaiksi ja käyttäisi ravintolan palveluja käydessään golfkeskuksessa. Tässä opinnäytetyössä on käytetty palvelumuotoilun menetelmiä laajasti ja ne ovat nostaneet asiakasnäkökulman vahvasti mukaan palvelujen kehittämisen keskiöön.
Opinnäytetyön tuloksissa nousee esiin arvoverkoston tärkeys golfravintoloitsijan ja golftoiminnan välisenä yhteistyönä ja yhteistarjooman kehittäminen golfkeskuksen asiakkaille, joka edistää kummankin osapuolen yritystoimintaa. Asiakkaiden vaativuus nousi esiin tarjonnan laadun ja hinnan suhteen. Asiakkaat toivoivat myös kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen golfravintolapalveluilta, jossa on huomioitu markkinointi, tuotetarjonta, äänimaailma, tuoksumaailma ja visuaalisuus.
Kehitysehdotusten onnistunut toteutus on kuvattu visuaalisesti sarjakuvina eri asiakaspersoonille ja opinnäytetyön tilaajalle on esitelty konkreettinen ohjeistus palvelujen kehittämisestä, jotta vanhat ja uudet golfasiakkaat kokisivat golfravintolan palvelut vetovoimaisiksi ja sen myötä yritystoiminnasta tulisi kilpailukykyisempää.
Opinnäytetyön tuloksissa nousee esiin arvoverkoston tärkeys golfravintoloitsijan ja golftoiminnan välisenä yhteistyönä ja yhteistarjooman kehittäminen golfkeskuksen asiakkaille, joka edistää kummankin osapuolen yritystoimintaa. Asiakkaiden vaativuus nousi esiin tarjonnan laadun ja hinnan suhteen. Asiakkaat toivoivat myös kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen golfravintolapalveluilta, jossa on huomioitu markkinointi, tuotetarjonta, äänimaailma, tuoksumaailma ja visuaalisuus.
Kehitysehdotusten onnistunut toteutus on kuvattu visuaalisesti sarjakuvina eri asiakaspersoonille ja opinnäytetyön tilaajalle on esitelty konkreettinen ohjeistus palvelujen kehittämisestä, jotta vanhat ja uudet golfasiakkaat kokisivat golfravintolan palvelut vetovoimaisiksi ja sen myötä yritystoiminnasta tulisi kilpailukykyisempää.