Espoolaisen perhevalmennuspilotin arviointi ja kehittäminen
Lundell-Viiri, Mia (2015)
Lundell-Viiri, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217095
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa, miten perhevalmennusta tulisi kehittää sekä asiakkaille tarjottavana palveluna että terveydenhoitajan työnä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten nykymuotoinen ja kehitteillä oleva perhevalmennus vastaavat asiakkaiden tarpeita ja, millaiseksi perhevalmennusta tulee kehittää sekä asiakkaiden että terveydenhoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö liittyi espoolaisessa neuvolassa tehtävään perhevalmennuksen kehittämistyöhön ja perhevalmennuspilottiin. Aineistoa kerättiin sekä Espoon kaupungin äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta että perhevalmennuspilottiin osallistuneilta asiakkailta. Tiedonkeruussa käytettiin Tulevaisuuden muistelu -menetelmää, kyselylomaketta ja havainnointia. Aineisto analysoitiin laadullisilla ja määrällisillä analyysimenetelmillä.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella terveydenhoitajien ja asiakkaiden käsitykset per-hevalmennuksen kehittämisen suunnasta ovat yhteneväiset. Perhevalmennuksen asiakaslähtöisyys ja sen sisältö ja toteutus ovat tärkeimmät kehityskohteet, joiden lisäksi terveydenhoitajat painottivat perhevalmennusta terveydenhoitajan työnä
Perhevalmennuksen asiakaslähtöisyys tarkoittaa tämän opinnäytetyön tulosten mukaan asiakkaiden tiedon tarpeesta lähtevää sisältöä ja sen käsittelyä asiakkaita osallistavin tavoin. Per-hevalmennuksessa käytettävän materiaalin tulee olla ajanmukaista ja asiakasryhmien riittävän pieniä. Terveydenhoitajien työnä perhevalmennuksen houkuttelevuutta lisäävät edellä mainitut seikat, mutta niistä huolimatta erityisosaamisen korostaminen nousi saaduissa tuloksissa esille.
Perhevalmennukseen osallistutaan tulevaisuudessakin, jos se vastaa asiakkaiden tarpeita. Siksi jatkuva toiminnan arviointi ja kehittäminen on tarpeen. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella aloitettu kehittämistyö on oikean suuntaista.
Opinnäytetyö liittyi espoolaisessa neuvolassa tehtävään perhevalmennuksen kehittämistyöhön ja perhevalmennuspilottiin. Aineistoa kerättiin sekä Espoon kaupungin äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajilta että perhevalmennuspilottiin osallistuneilta asiakkailta. Tiedonkeruussa käytettiin Tulevaisuuden muistelu -menetelmää, kyselylomaketta ja havainnointia. Aineisto analysoitiin laadullisilla ja määrällisillä analyysimenetelmillä.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella terveydenhoitajien ja asiakkaiden käsitykset per-hevalmennuksen kehittämisen suunnasta ovat yhteneväiset. Perhevalmennuksen asiakaslähtöisyys ja sen sisältö ja toteutus ovat tärkeimmät kehityskohteet, joiden lisäksi terveydenhoitajat painottivat perhevalmennusta terveydenhoitajan työnä
Perhevalmennuksen asiakaslähtöisyys tarkoittaa tämän opinnäytetyön tulosten mukaan asiakkaiden tiedon tarpeesta lähtevää sisältöä ja sen käsittelyä asiakkaita osallistavin tavoin. Per-hevalmennuksessa käytettävän materiaalin tulee olla ajanmukaista ja asiakasryhmien riittävän pieniä. Terveydenhoitajien työnä perhevalmennuksen houkuttelevuutta lisäävät edellä mainitut seikat, mutta niistä huolimatta erityisosaamisen korostaminen nousi saaduissa tuloksissa esille.
Perhevalmennukseen osallistutaan tulevaisuudessakin, jos se vastaa asiakkaiden tarpeita. Siksi jatkuva toiminnan arviointi ja kehittäminen on tarpeen. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella aloitettu kehittämistyö on oikean suuntaista.