Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkominän rakentaminen

Niiranen, Iina (2016)

 
Avaa tiedosto
Niiranen_Iina.pdf (736.2Kt)
Lataukset: 


Niiranen, Iina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on verkkominän rakentaminen. Tarkoituksena on ymmärtää kuluttaja-käyttäytymistä verkossa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mistä asioista verkkoidentiteetti muodostuu, millaisia ominaisuuksia verkkominällä on sekä, miten verkkominä rakentuu. Työn tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään, miten verkkominä käyttäytyy. Opinnäytetyö on osa Kuluttaja-käyttäytymisen digitaalisuus – hanketta, joka on toteutettu yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurion kanssa.

Opinnäytetyön päätutkimusongelma on, onko kaupallisilla brändeillä vaikutusta henkilöbrändiin. Lisäksi halutaan selvittää, ajatellaanko brändejä ylipäätään verkkominän rakentamisen osana. Alatutkimusongelmien avulla selvitetään mistä asioista verkkominä rakentuu ja miten verkkominä käyttäytyy. Laadullisten tutkimusmenetelmien avulla otetaan selvää mikä on kaupallisten brändien rooli henkilöbrändin muodostumisessa sekä millaisia brändejä kuluttajat käyttävät sosiaalisessa mediassa.

Työn tietoperustassa käsitellään ensin verkkominää ja verkkoidentiteettiä. Tämän jälkeen käydään läpi brändi, henkilöbrändi sekä kuluttajan brändisuhde. Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina ja havainnointi osana haastatteluita. Tulosten analysoinnissa käytettiin palvelumuotoilun persoonat-työkalua.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että verkkominällä on samankaltaisia ominaisuuksia kuin henkilön todellisella minällä. Verkkominä käyttäytyy kuitenkin usein hillitymmin ja varovaisemmin. Verkkominä ajattelee sitä, miltä verkossa näyttää. Joskus verkkominä on jopa kaunisteltu versio omasta itsestä. Verkkominä rakentuu kaikista niistä asioista mitä verkossa tehdään. Sosiaalisessa mediassa verkkominä rakentuu kavereista, tykätyistä sivuista, seuratuista henkilöistä ja brändeistä.

Tutkimuksessa korostui, että kaupallisilla brändeillä on vaikutusta henkilöbrändiin. Brändejä ajatellaan paljon ihmisen minäkuvan kautta ja se vaikuttaa verkkominän käyttäytymiseen. Sosiaalisessa mediassa tykätyillä ja käytetyillä brändeillä on vaikutus henkilöbrändiin. Osalla brändit hillitsevät verkkominän käyttäytymistä. Brändien kautta ajatellaan, miltä henkilöbrändi näyttää ja mil-laisen kuvan henkilöbrändistä saa. Tämä saa henkilöbrändin miettimään tarkkaan, mistä tykkää ja ketä seuraa sosiaalisessa mediassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste