Verkkokaupan kehittäminen : Case Yritys X
Pekkinen, Inka-Maria (2015)
Pekkinen, Inka-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151362
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee verkkokaupan kehittämistä. Toimeksiantajana on Yritys X, jonka verkko-kaupalle haluttiin löytää uusia kehitysehdotuksia, niin sen sisällön, kuin myös sen markkinoinnin kannalta. Yritys X on ratsastustarvikkeita myyvä yritys, jolla on sekä yksi kivijalkamyymälä, että verkkokauppa. Verkkokauppa oli tätä ennen jäänyt vähemmälle huomiolle, minkä vuoksi sen kat-sottiin tarvitsevan perusteellinen päivitys.
Opinnäytetyössä teoriapohjan lisänä aihetta selvitetään 8x8-menetelmällä, benchmarking-vertailuanalyysillä sekä asiantuntijahaastattelulla. Näiden tutkimusmenetelmien avulla saatiin pa-rempi kuva siitä, millainen on toimiva verkkokauppa ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon sen ke-hittämisessä. Itse verkkokaupan toiminnollisuutta arvioitiin analysoimalla sen ulkoasua, tuotteita ja valikoimaa sekä kuvia. Markkinoinnissa keskityttiin digitaaliseen markkinointiin, johon kuuluivat sosiaalinen media sekä sähköinen markkinointi.
Tuloksena syntyi kehityssuunnitelma, joka kartoitti verkkokaupan sisällön, toiminnollisuuden sekä visuaalisen ilmeen. Verkkokauppa tulisi päivittää löydettyjen mallien avulla, jotta siitä saataisiin mahdollisimman asiakasystävällinen ja toimiva. Yritys X:n kannattaisi myös hyödyntää sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook ja yritysblogi digitaalisessa markkinoinnissaan. Näiden kaikkien elementtien avulla voitaisiin Yritys X:n verkkokaupasta saada toiminnallisempi sekä saada sille enemmän näkyvyyttä.
Opinnäytetyössä teoriapohjan lisänä aihetta selvitetään 8x8-menetelmällä, benchmarking-vertailuanalyysillä sekä asiantuntijahaastattelulla. Näiden tutkimusmenetelmien avulla saatiin pa-rempi kuva siitä, millainen on toimiva verkkokauppa ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon sen ke-hittämisessä. Itse verkkokaupan toiminnollisuutta arvioitiin analysoimalla sen ulkoasua, tuotteita ja valikoimaa sekä kuvia. Markkinoinnissa keskityttiin digitaaliseen markkinointiin, johon kuuluivat sosiaalinen media sekä sähköinen markkinointi.
Tuloksena syntyi kehityssuunnitelma, joka kartoitti verkkokaupan sisällön, toiminnollisuuden sekä visuaalisen ilmeen. Verkkokauppa tulisi päivittää löydettyjen mallien avulla, jotta siitä saataisiin mahdollisimman asiakasystävällinen ja toimiva. Yritys X:n kannattaisi myös hyödyntää sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook ja yritysblogi digitaalisessa markkinoinnissaan. Näiden kaikkien elementtien avulla voitaisiin Yritys X:n verkkokaupasta saada toiminnallisempi sekä saada sille enemmän näkyvyyttä.