Developing a Business Plan for a Company in the Agricultural Sector: a Case study of A-Faber Ltd
Pelanteri, Viivi (2015)
Pelanteri, Viivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120383
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on luoda toiminnallinen asiakas- ja markkinointilähtöinen liiketoimintasuunnitelma A-Faber Oy:lle, joka toimii maataloussektorilla. Yrityksen kohde asiakkaina on pääasiassa luomuviljelijät. Luomuviljelijöiden tarve tehokkaaseen viljanpuhdistukseen on luonut markkinoilla mahdollisuuden viljanpuhdistuslaitteen tai –apuvälineen myynnille. Yrityksen liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on määritellä niin yrityksen tämänhetkinen tilanne kuin tuoda esille yrityksen kehityskohteet ja tarpeet, joiden avulla voidaan tehostaa asiakas- ja markkinointilähtöistä toimintaa.
Opinnäytetyön tietopohja kattaa liiketoimintasuunnitelman kehittämisen teoriassa täydennet-tynä aiheesta olevilla useilla artikkeleilla. Asianmukaisen liiketoimintasuunnitelman kehit-tämiseen liittyvät olennaiset asiat on selvitetty teoriassa.
Opinnäyte työn tutkimuksen lähestymistapa on tapaustutkimus, joka on toteutettiin empiiris-en näytön, olemassa olevien asiakirjojen, omistajien kokemusten sekä tietämyksen avulla. Tutkimuksen metodeina on käytetään haastattelua, keskustelua, havainnointia sekä olemassa olevien tietojen analysointia.
Tutkimuksessa ilmeni, että A-Faber Oy:n päähaasteina ovat resurssien sekä toimivien tietojen keräys tapojen puute. A-Faber Oy:n tulisi pääasiassa kehittää asiakaspalautteiden keräys tapoja, nykyisten ja uusien tuotteiden kehittämiseksi. Yrityksen tulisi myös kerätä enemmän tietoa asiakkaiden käyttäytymistavoista eri markkinointikanavien osalta, jotta yrityksen ja tuotteiden markkinointia voidaan tehostaa keskittymällä enemmän markkinointikanaviin, jotka parhaiten ja kustannustehokkaimmin tavoittaa kohde asiakkaat. A-Faber Oy:n tarkoitus on luoda lyhyitä kyselyitä Internettiin sekä tuoda palaute mahdollisuutta näkyvämmäksi verkkosivuilla. Mahdollisimman luotettavan tiedon saamiseksi, tavoite on kerätä tietoa asiakkaiden lisäksi myös muista lähteistä, joiden avulla voidaan liiketoimintaa kehittää oikeaan suuntaan, sekä suunnitella ja kehittää vanhoja ja uusia tuotteita.
Opinnäytetyön tietopohja kattaa liiketoimintasuunnitelman kehittämisen teoriassa täydennet-tynä aiheesta olevilla useilla artikkeleilla. Asianmukaisen liiketoimintasuunnitelman kehit-tämiseen liittyvät olennaiset asiat on selvitetty teoriassa.
Opinnäyte työn tutkimuksen lähestymistapa on tapaustutkimus, joka on toteutettiin empiiris-en näytön, olemassa olevien asiakirjojen, omistajien kokemusten sekä tietämyksen avulla. Tutkimuksen metodeina on käytetään haastattelua, keskustelua, havainnointia sekä olemassa olevien tietojen analysointia.
Tutkimuksessa ilmeni, että A-Faber Oy:n päähaasteina ovat resurssien sekä toimivien tietojen keräys tapojen puute. A-Faber Oy:n tulisi pääasiassa kehittää asiakaspalautteiden keräys tapoja, nykyisten ja uusien tuotteiden kehittämiseksi. Yrityksen tulisi myös kerätä enemmän tietoa asiakkaiden käyttäytymistavoista eri markkinointikanavien osalta, jotta yrityksen ja tuotteiden markkinointia voidaan tehostaa keskittymällä enemmän markkinointikanaviin, jotka parhaiten ja kustannustehokkaimmin tavoittaa kohde asiakkaat. A-Faber Oy:n tarkoitus on luoda lyhyitä kyselyitä Internettiin sekä tuoda palaute mahdollisuutta näkyvämmäksi verkkosivuilla. Mahdollisimman luotettavan tiedon saamiseksi, tavoite on kerätä tietoa asiakkaiden lisäksi myös muista lähteistä, joiden avulla voidaan liiketoimintaa kehittää oikeaan suuntaan, sekä suunnitella ja kehittää vanhoja ja uusia tuotteita.