Opintomatkan järjestäminen : Case: SING-hanke
Virtanen, Elina (2015)
Virtanen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121621156
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida suunnitellun opintomatkan tarpeet ja tavoitteet, kuvailla toteutusvaihetta, arvioida opintomatkan onnistumista ja antaa kehittämisehdotuksia. Tarkoituksena oli tehdä sellainen toiminnallinen opinnäytetyö, jota toimeksiantaja, Sensing Rural Cultures (SING) -hanke, voisi hyödyntää toiminnassaan. Toisin sanoen hankealueen yrittäjät ja toimivat saisivat uusia, moniaistisia ideoita omiin toimintoihinsa. SING–hankeen tavoitteena on Keski-Uudenmaan ja Riihimäen seutukunnan maaseudun elinkeinoelämän monipuolistaminen. Hankkeen tarkoituksena on kerätä ja tallentaa alueellisten toimijoiden paikalliseen kulttuuriin liittyviä kokemuksia ja moniaistisia elämyksiä, järjestää kehittämisseminaareja, järjestää alueen toimijoille benchmarking-matka Ranskaan ja tuottaa DVD alueen kulttuuri- ja matkailutuotteista. Hankkeen yhtenä toimintamuotona on järjestää opintomatka hankealueen matkailu – ja kulttuurialan toimijoille ja yrityksille.
Opintomatkan osallistujat ovat SING-hankkeen rahoittaja EMO ry:n alueella toimivia matkailu- ja kulttuurialalla toimivia henkilöitä. Opintomatkan osallistumismäärä oli 19 henkeä. Osallis-tumismäärä sisälsi EMO ry:n ja SING -hankkeen edustajat. SING-hankkeen edustajina toimivat hankkeen projektipäällikkö Tarja Rinne ja projektiassistentti eli opinnäytetyöntekijä. Opintomatka toteutettiin 23.–27.9.2012.
Opinnäytetyössä kuvataan opintomatkan suunnitteluprosessi, havainnoitiin opintomatkan toteutus matkapäiväkirjaan sekä toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen kysely opintomatkaprosessista. Havainnointi oli aktiivisesti osallistuvaa strukturoimatonta havainnointia ennalta määriteltyjen avainsanojen (tekninen, toiminnallinen, moniaistisuus) mukaan. Kyselyssä kysyttiin opintomatkalaisilta opintomatkan järjestämisprosessin sujuvuutta ennen opintomatkaa, kokonaistoimintaa opintomatkalla ja lopuksi onnistuiko opintomatka tavoitteissaan.
Opintomatka onnistui hyvin. Suunnitteluprosessi sujui teoreettisen viitekehyksen antaman suunnan mukaisesti ja eteni järjestelmällisesti kohti toteutunutta opintomatkaa. Opintomatkan markkinoinnissa sähköposti toimi tulosten perusteella selvästi hyvänä kanavana tiedottaa opintomatkasta. Majoitusjärjestelyt onnistuivat erinomaisesti. 17 vastaaja piti majoitusliikettä erinomaisena ja 1 hyvänä. Majoitusjärjestelyiden lisäksi ruokailut ja matkanjohtajien toiminta (aktiivisuus, auttavaisuus) onnistuivat erittäin hyvin. 12 vastaajaa 18 piti ruokailuluja ja matkanjohtajien toimintaa erinomaisesti onnistuneena opintomatkan aikana.
Kehitysehdotuksiin muodostui kaksi pääteemaa, opintomatkansuunnittelussa tarkempi tutustuminen opintomatkakohteeseen ja yhteydenpito asiakkaisiin ennen opintomatkaa. Matkasuunnittelussa tulisi tarkkailla vielä enemmän etäisyyksiä eri kohteiden välillä. Näin voitaisiin jo suunnitteluvaiheessa reagoida linja-auton käytön määrä paremmin. Yhdelle asiakkaalle oli kyselystä saadun palautteen perusteella tullut tunne, ettei opintomatkaa järjestetä. Näin ei missään tapauksessa saisi päästä käymään. Toinen kehitettävä asia yhteydenpidossa ennen opintomatkaa on osallistujalista lähettäminen lähtijöille ennen opintomatkaa.
Opintomatkan osallistujat ovat SING-hankkeen rahoittaja EMO ry:n alueella toimivia matkailu- ja kulttuurialalla toimivia henkilöitä. Opintomatkan osallistumismäärä oli 19 henkeä. Osallis-tumismäärä sisälsi EMO ry:n ja SING -hankkeen edustajat. SING-hankkeen edustajina toimivat hankkeen projektipäällikkö Tarja Rinne ja projektiassistentti eli opinnäytetyöntekijä. Opintomatka toteutettiin 23.–27.9.2012.
Opinnäytetyössä kuvataan opintomatkan suunnitteluprosessi, havainnoitiin opintomatkan toteutus matkapäiväkirjaan sekä toteutettiin kvalitatiivinen eli laadullinen kysely opintomatkaprosessista. Havainnointi oli aktiivisesti osallistuvaa strukturoimatonta havainnointia ennalta määriteltyjen avainsanojen (tekninen, toiminnallinen, moniaistisuus) mukaan. Kyselyssä kysyttiin opintomatkalaisilta opintomatkan järjestämisprosessin sujuvuutta ennen opintomatkaa, kokonaistoimintaa opintomatkalla ja lopuksi onnistuiko opintomatka tavoitteissaan.
Opintomatka onnistui hyvin. Suunnitteluprosessi sujui teoreettisen viitekehyksen antaman suunnan mukaisesti ja eteni järjestelmällisesti kohti toteutunutta opintomatkaa. Opintomatkan markkinoinnissa sähköposti toimi tulosten perusteella selvästi hyvänä kanavana tiedottaa opintomatkasta. Majoitusjärjestelyt onnistuivat erinomaisesti. 17 vastaaja piti majoitusliikettä erinomaisena ja 1 hyvänä. Majoitusjärjestelyiden lisäksi ruokailut ja matkanjohtajien toiminta (aktiivisuus, auttavaisuus) onnistuivat erittäin hyvin. 12 vastaajaa 18 piti ruokailuluja ja matkanjohtajien toimintaa erinomaisesti onnistuneena opintomatkan aikana.
Kehitysehdotuksiin muodostui kaksi pääteemaa, opintomatkansuunnittelussa tarkempi tutustuminen opintomatkakohteeseen ja yhteydenpito asiakkaisiin ennen opintomatkaa. Matkasuunnittelussa tulisi tarkkailla vielä enemmän etäisyyksiä eri kohteiden välillä. Näin voitaisiin jo suunnitteluvaiheessa reagoida linja-auton käytön määrä paremmin. Yhdelle asiakkaalle oli kyselystä saadun palautteen perusteella tullut tunne, ettei opintomatkaa järjestetä. Näin ei missään tapauksessa saisi päästä käymään. Toinen kehitettävä asia yhteydenpidossa ennen opintomatkaa on osallistujalista lähettäminen lähtijöille ennen opintomatkaa.