Itsepalvelukassat ja niiden käytön lisäämisen mahdollisuudet. Case: IKEA Espoo
Juntunen, Timi (2015)
Juntunen, Timi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415928
Tiivistelmä
Itsepalvelukassojen määrien ennustetaan kasvavan maailmanlaajuisesti vuodesta 2015 vuoteen 2019 mennessä noin 50 %. Kauppiaat ovat kiinnostuneita tavoista, joilla suuriakin investointeja vaativat itsepalvelukassat saadaan tehokkaaseen käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja, joilla itsepalvelukassojen käyttöä Espoon IKEAssa voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu aiempiin tutkimuksiin teknologian hyväksymismallista. Tutkimusmenetelminä käytettiin kahta kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimustapana käytettiin suoraa havainnointia, jota varten tehtiin erilaisia etukäteisvalmisteluja kuten tutkimuslomake. Havainnointia täydennettiin kyselyhaastattelulla, jota varten etukäteen oli mietitty kysymysten teemat, mutta ei niiden tarkkaa sisältöä.
Tutkimustulosten mukaan kuluttajat arvostavat lyhyitä jonoja ja itsepalvelukassojen nopeutta. Espoon IKEAssa suurimmat itsepalvelukassojen käyttäjäryhmät olivat perheet ja naiset. Miehet käyttivät niitä vähiten. Tämä vastaa suunnilleen IKEAn asiakaskuntaa. Asiakkaiden ikä arvioitiin havainnointihetkellä. Itsepalvelukassoja käyttivät eniten noin 20-40-vuotiaat. Pienin käyttäjäryhmä olivat yli 60-vuotiaat. Suurimpana esteenä itsepalvelukassojen käytössä havaittiin puutteellinen ohjeistus sekä laitteiden tekniset ongelmat. Itsepalvelukassojen käyttöastetta saadaan nousemaan poistamalla tekniset ongelmat sekä kehittämällä ohjeita. IKEAn sivustoille voisi laittaa videon, jossa esitellään käytännönläheisesti itsepalvelukassojen käyttöä.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu aiempiin tutkimuksiin teknologian hyväksymismallista. Tutkimusmenetelminä käytettiin kahta kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimustapana käytettiin suoraa havainnointia, jota varten tehtiin erilaisia etukäteisvalmisteluja kuten tutkimuslomake. Havainnointia täydennettiin kyselyhaastattelulla, jota varten etukäteen oli mietitty kysymysten teemat, mutta ei niiden tarkkaa sisältöä.
Tutkimustulosten mukaan kuluttajat arvostavat lyhyitä jonoja ja itsepalvelukassojen nopeutta. Espoon IKEAssa suurimmat itsepalvelukassojen käyttäjäryhmät olivat perheet ja naiset. Miehet käyttivät niitä vähiten. Tämä vastaa suunnilleen IKEAn asiakaskuntaa. Asiakkaiden ikä arvioitiin havainnointihetkellä. Itsepalvelukassoja käyttivät eniten noin 20-40-vuotiaat. Pienin käyttäjäryhmä olivat yli 60-vuotiaat. Suurimpana esteenä itsepalvelukassojen käytössä havaittiin puutteellinen ohjeistus sekä laitteiden tekniset ongelmat. Itsepalvelukassojen käyttöastetta saadaan nousemaan poistamalla tekniset ongelmat sekä kehittämällä ohjeita. IKEAn sivustoille voisi laittaa videon, jossa esitellään käytännönläheisesti itsepalvelukassojen käyttöä.