Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliiton vertaistukiryhmät lasten tukena vanhempien erotilanteessa
Sarola, Inka; Lindberg, Helmi (2016)
Sarola, Inka
Lindberg, Helmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601221548
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista hyötyä vertaistukiryhmätoiminnasta on lapselle vanhempien avioerotilanteessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliitolle heidän pitämien vertaisryhmien hyödyistä eronneiden perheiden lapsille. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös vertaistukiryhmien vahvuuksien ja kehityshaasteiden kartoittaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yhteistyössä Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliiton kanssa. Tutkimusmenetelminä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta vanhemmille sekä lapsen teemahaastattelua. Tutkimuksessa saadut aineistot ja niiden vastaukset tukivat toisiaan. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseen osallistui viisi vanhempaa sekä yksi vertaistukiryhmään keväällä 2015 osallistunut lapsi.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset osoittavat, että taideterapiaa hyödyksi käyttävissä vertaistukiryhmissä saadulla tuella on suuri merkitys lapselle vanhempien avioeron käsittelyssä. Tuloksissa selvisi, että vertaistukiryhmään osallistumisen jälkeen avioeron käsitteleminen ja siitä puhuminen tuli lapselle helpommaksi. Myös vertaisuuden tunne siitä, että muutkin lapset voivat olla samassa tilanteessa auttoi pienentämään erohuolta. Ryhmässä käytetyt taideterapian muodot auttoivat lapsia käsittelemään vaikeitakin tunteita taiteen keinoin, kuten piirtämällä ja tarinoiden avulla.
Opinnäytetyö tarjoaa ajankohtaista tietoa avioerosta ja lapsen tukemisen keinoista vanhempien avioerotilanteessa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää vertaistukiryhmien kehittämisessä sekä tietona terveysalan ammattilaisille, sekä eronneille vanhemmille, joiden lapset vielä harkitsevat vertaistukiryhmään osallistumista. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia olisiko nykyistä intensiivijaksoa parempi vaihtoehto pitkäaikaisempi ryhmätoiminta. Lisäksi olisi hyvä tutkia murrosiässä olevien lasten tukemista ikätasoisesti vanhempien avioerotilanteessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yhteistyössä Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliiton kanssa. Tutkimusmenetelminä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta vanhemmille sekä lapsen teemahaastattelua. Tutkimuksessa saadut aineistot ja niiden vastaukset tukivat toisiaan. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseen osallistui viisi vanhempaa sekä yksi vertaistukiryhmään keväällä 2015 osallistunut lapsi.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset osoittavat, että taideterapiaa hyödyksi käyttävissä vertaistukiryhmissä saadulla tuella on suuri merkitys lapselle vanhempien avioeron käsittelyssä. Tuloksissa selvisi, että vertaistukiryhmään osallistumisen jälkeen avioeron käsitteleminen ja siitä puhuminen tuli lapselle helpommaksi. Myös vertaisuuden tunne siitä, että muutkin lapset voivat olla samassa tilanteessa auttoi pienentämään erohuolta. Ryhmässä käytetyt taideterapian muodot auttoivat lapsia käsittelemään vaikeitakin tunteita taiteen keinoin, kuten piirtämällä ja tarinoiden avulla.
Opinnäytetyö tarjoaa ajankohtaista tietoa avioerosta ja lapsen tukemisen keinoista vanhempien avioerotilanteessa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää vertaistukiryhmien kehittämisessä sekä tietona terveysalan ammattilaisille, sekä eronneille vanhemmille, joiden lapset vielä harkitsevat vertaistukiryhmään osallistumista. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia olisiko nykyistä intensiivijaksoa parempi vaihtoehto pitkäaikaisempi ryhmätoiminta. Lisäksi olisi hyvä tutkia murrosiässä olevien lasten tukemista ikätasoisesti vanhempien avioerotilanteessa.