Lasten Taidepolku Onni : Väline kuvataidekasvatukseen varhaiskasvatuksessa
Ahponen-Käyhkö, Sanna; Huovinen, Maarit (2016)
Ahponen-Käyhkö, Sanna
Huovinen, Maarit
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602082002
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tehdä uusi väline, Lasten Taidepolku Onni, varhaiskasvatusikäisten, 4–6 vuotiaiden lasten kuvataidekasvatukseen. Taidepolun tarkoituksena on tuottaa lapsille taide-elämyksiä ja kokemuksia taiteen tarkastelemisesta ja omasta luovuudesta sekä itseilmaisusta taiteen keinoin. Samalla tutustutaan erilaisiin taide-suuntauksiin ja teemoihin sekä kuvallisen ilmaisun menetelmiin. Valmiin Taidepolun myötä kasvattajia rohkaistaan taiteen hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa ja madalletaan kynnystä käyttää taidetta tai taidekuvia osana taidekasvatusta.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajien, Rantakylän päiväkodin ja Joensuun taidemuseo Onnin kanssa. Keskeisiä menetelmiä olivat osallistaminen ja kokeileva toiminta. Opinnäytetyön tuotos, Taidepolku, sisältää viisi Joensuun taidemuseon Onnin teoksista tehtyä teoskopiota harjoituksineen sekä taidemuseossa tehtävän kolmen harjoituksen osuuden. Harjoitusten tavoitteena on tukea kokonaisvaltaisesti lasten kasvua, kehitystä ja oppimista.
Taidepolkua voi jatkossa kehittää käyttämällä teoskopioita eri tavoilla, ryhmän tarpeista ja tavoitteista tai lasten mielenkiinnonkohteista lähtien. Myös taidemuseossa tehtävää osuutta voisi kehittää ja laajentaa esimerkiksi taidemuseoissa tapahtuviin taidepajoihin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajien, Rantakylän päiväkodin ja Joensuun taidemuseo Onnin kanssa. Keskeisiä menetelmiä olivat osallistaminen ja kokeileva toiminta. Opinnäytetyön tuotos, Taidepolku, sisältää viisi Joensuun taidemuseon Onnin teoksista tehtyä teoskopiota harjoituksineen sekä taidemuseossa tehtävän kolmen harjoituksen osuuden. Harjoitusten tavoitteena on tukea kokonaisvaltaisesti lasten kasvua, kehitystä ja oppimista.
Taidepolkua voi jatkossa kehittää käyttämällä teoskopioita eri tavoilla, ryhmän tarpeista ja tavoitteista tai lasten mielenkiinnonkohteista lähtien. Myös taidemuseossa tehtävää osuutta voisi kehittää ja laajentaa esimerkiksi taidemuseoissa tapahtuviin taidepajoihin.