Vastikkeellinen joukkorahoitus: suomalaisten joukkorahoituskampanjasivujen menestymisen yhteiset tekijät
Huhtinen, Mervi (2016)
Huhtinen, Mervi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051949
Tiivistelmä
Joukkorahoituksella rahoitetaan pienillä tai suurilla summilla yksityishenkilöiden, yritysten tai yhteisöjen kampanjoita. Tämän opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli tutkia onnistuneita ja hyvin menestyneitä suomalaisia vastikkeellisia eli ennakko-ostoihin perustuvia joukkorahoituskampanjasivuja. Opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä asiat vaikuttavat vastikkeellisten joukkorahoituskampanjasivujen menestymiseen ja mitkä asiat tekevät joukkorahoituskampanjasivusta kiinnostavan. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin tutkielmatyyppistä ja laadullista eli kvalitatiivista analyysitutkimusta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin joukkoistamista ja siihen kuuluvaa joukkorahoitusta, joukkorahoitusmuotoja ja vastikkeelliseen joukkorahoitukseen vaadittavaa lainsäädäntöä. Teoriaosuudessa esiteltiin kolmea internetissä toimivaa ennakkomyyntiin pohjautuvaa joukkorahoitusalustaa: Mesenaattia, Indiegogota ja FundedByMetä. Lisäksi perehdyttiin digimarkkinointikampanjoimiseen sekä käsiteltiin onnistuneen joukkorahoituskampanjan ja kampanjasivun yhteisiä tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto koostui 14 suomalaisesta vastikkeellisesta joukkorahoituskampanjasivuista. Aineiston keruu tapahtui selailemalla vastikkeellisia joukkorahoitusalustoja: suomalaista Mesenaattia, yhdysvaltalaista Indiegogota ja ruotsalaista FundedByMetä. Tutkimukseen otettiin suomalaisia joukkorahoituskampanjoita viisi kappaletta Mesenaatin, viisi kappaletta Indiegogon ja neljä kappaletta FundedByMen joukkorahoitusalustalta. Tutkimukseen etsittiin vain onnistuneesti rahoitetut kampanjat.
Tutkimustulokset ovat jaettu teoria-aineiston perusteella kuuteen aihealueeseen: joukkorahoituskampanjan idea ja tavoitteet, joukkorahoituskampanjasivun kokonaisvaikutelma, joukkorahoituskampanjasivun esittelyteksti, joukkorahoituskampanjavideo, vastikkeet ja joukkorahoituskampanjan taustajoukot. Kampanjasivut ovat analysoitu aiheiden ja joukkorahoitusalustojen mukaan. Tutkimuksen tuloksissa ilmenee kampanjasivujen menestymiseen vaikuttavat asiat ja eri osa-alueiden esimerkit.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että joukkorahoituskampanjasivun menestymiseen vaikuttavat monet asiat, kuten joukkorahoitusalustan valitseminen, kampanjasivun selkeä kokonaisvaikutelma, mielenkiintoinen ja laadukas kampanjavideo, koukuttava kampanjan alkuteksti, vastikepakettien houkuttelevuus, kampanjasivun informatiivisuus, viihdyttävyys ja monipuolisuus. Opinnäytetyötutkimusta voivat hyödyntää kaikki vastikkeellisesta joukkorahoituskampanjasta kiinnostuneet.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin joukkoistamista ja siihen kuuluvaa joukkorahoitusta, joukkorahoitusmuotoja ja vastikkeelliseen joukkorahoitukseen vaadittavaa lainsäädäntöä. Teoriaosuudessa esiteltiin kolmea internetissä toimivaa ennakkomyyntiin pohjautuvaa joukkorahoitusalustaa: Mesenaattia, Indiegogota ja FundedByMetä. Lisäksi perehdyttiin digimarkkinointikampanjoimiseen sekä käsiteltiin onnistuneen joukkorahoituskampanjan ja kampanjasivun yhteisiä tekijöitä.
Tutkimuksen aineisto koostui 14 suomalaisesta vastikkeellisesta joukkorahoituskampanjasivuista. Aineiston keruu tapahtui selailemalla vastikkeellisia joukkorahoitusalustoja: suomalaista Mesenaattia, yhdysvaltalaista Indiegogota ja ruotsalaista FundedByMetä. Tutkimukseen otettiin suomalaisia joukkorahoituskampanjoita viisi kappaletta Mesenaatin, viisi kappaletta Indiegogon ja neljä kappaletta FundedByMen joukkorahoitusalustalta. Tutkimukseen etsittiin vain onnistuneesti rahoitetut kampanjat.
Tutkimustulokset ovat jaettu teoria-aineiston perusteella kuuteen aihealueeseen: joukkorahoituskampanjan idea ja tavoitteet, joukkorahoituskampanjasivun kokonaisvaikutelma, joukkorahoituskampanjasivun esittelyteksti, joukkorahoituskampanjavideo, vastikkeet ja joukkorahoituskampanjan taustajoukot. Kampanjasivut ovat analysoitu aiheiden ja joukkorahoitusalustojen mukaan. Tutkimuksen tuloksissa ilmenee kampanjasivujen menestymiseen vaikuttavat asiat ja eri osa-alueiden esimerkit.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että joukkorahoituskampanjasivun menestymiseen vaikuttavat monet asiat, kuten joukkorahoitusalustan valitseminen, kampanjasivun selkeä kokonaisvaikutelma, mielenkiintoinen ja laadukas kampanjavideo, koukuttava kampanjan alkuteksti, vastikepakettien houkuttelevuus, kampanjasivun informatiivisuus, viihdyttävyys ja monipuolisuus. Opinnäytetyötutkimusta voivat hyödyntää kaikki vastikkeellisesta joukkorahoituskampanjasta kiinnostuneet.