PITOPALVELUYRITYS X:N ERILAISTEN TILAUSTEN HINNOITTELUN JA KUSTAN-NUSTEN VERTAILU
Niemi, Sini (2016)
Niemi, Sini
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602142227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602142227
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on vertailla pitopalveluyritys X:n kahden erilaisen menuvaihtoehdon hintoja, muiden alueella toimivien pitopalveluyritysten hintoihin optimihin¬noittelumenetelmää käyttäen. Optimihinnoittelumenetelmässä lasketaan kilpailijoiden vastaavien tuotteiden hintojen perusteella keskiarvo, jonka perusteella yrittäjän kannattaisi hinnoitella omat tuotteensa mahdollisimman lähelle keskiarvoa.
Tarkoituksena on siis selvittää, onko yritys hinnoitellut tuotteensa ja palvelunsa niin, että ne ovat kilpailukykyiset muihin alueella toimiviin pitopalveluyrityksiin verrattuna. Jos niin ei ole, onko hintoja mahdollista muuttaa, jotta toiminta olisi silti kannattavaa.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytetään pitopalveluyritys X:n omistajalle tehtyjä haastatteluja. Tutkimuksessa käytetään myös havainnointi menetelmää tietojen keräämisessä, eli käytetään hyväksi tietoja, joita on tähän mennessä jo havainnoitu yrityksestä. Tutkimuksessa käytetään myös kyselymenetelmää lähetettäessä tarjouspyyntöjä muille alueella toimi¬ville yrityksille.
Tutkimuksesta selviää, että pitopalveluyritys voisi laskea tuotteidensa ja palveluidensa hintoja optimihinnoittelumenetelmällä saatuihin keskiarvo-hintoihin verrattuna, ja silti yrittäjälle jäisi jokaisen tuotteen / palvelun myynnistä yli 50 %:n kate. Tutkimuksen perusteella toisen menuvaihtoehdon myynti on yrittäjälle kannattavinta. Yrittäjälle on kannattavampaa myydä koko palvelukokonaisuus kuin pelkkiä tuotteita.
Tarkoituksena on siis selvittää, onko yritys hinnoitellut tuotteensa ja palvelunsa niin, että ne ovat kilpailukykyiset muihin alueella toimiviin pitopalveluyrityksiin verrattuna. Jos niin ei ole, onko hintoja mahdollista muuttaa, jotta toiminta olisi silti kannattavaa.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytetään pitopalveluyritys X:n omistajalle tehtyjä haastatteluja. Tutkimuksessa käytetään myös havainnointi menetelmää tietojen keräämisessä, eli käytetään hyväksi tietoja, joita on tähän mennessä jo havainnoitu yrityksestä. Tutkimuksessa käytetään myös kyselymenetelmää lähetettäessä tarjouspyyntöjä muille alueella toimi¬ville yrityksille.
Tutkimuksesta selviää, että pitopalveluyritys voisi laskea tuotteidensa ja palveluidensa hintoja optimihinnoittelumenetelmällä saatuihin keskiarvo-hintoihin verrattuna, ja silti yrittäjälle jäisi jokaisen tuotteen / palvelun myynnistä yli 50 %:n kate. Tutkimuksen perusteella toisen menuvaihtoehdon myynti on yrittäjälle kannattavinta. Yrittäjälle on kannattavampaa myydä koko palvelukokonaisuus kuin pelkkiä tuotteita.