Markkinatutkimus : Yritys X:n asema Ruotsin ja Norjan markkinoilla Y
Kekkonen, Riikka (2016)
Kekkonen, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602142228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602142228
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Yritys X:n asemaa markkinoilla Y Ruotsissa sekä Norjassa. Yritys X on harjoittanut vientiä Ruotsiin sekä Norjaan jo vuosia, mutta myynti toimialalla Y ei ole saavuttanut Yrityksen X asettamia tavoitteita. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mikä yrityksen asema tällä hetkellä kyseisillä markkinoilla on.
Kilpailijat ovat merkittävä osa markkinatutkimusta ja tässä opinnäytetyössä tutustutaankin neljään kilpailijaan, jotka toimivat Ruotsin ja Norjan markkinoilla. Kilpailijoiden tuotevalikoimaa verrataan Yritys X:n tuotevalikoimaan. Tämän lisäksi verrataan Yritys X:n ja kilpailjoiden hinnoittelua ja pyritään selvittämään, onko hinnoittelua muuttamalla mahdollista parantaa asemaa markkinoilla Y.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisella tutkimuksella ja työtä varten on tehty kysely jälleenmyyjille Ruotsissa ja Norjasssa. Tämän lisäksi on haastateltu muutamaa Yritys X:n jälleenmyyjää Norjassa, jotta saadaan syvempi analyysi markkinoiden tilasta ja Yritys X:n mahdollisuuksista markkinoilla.
Työn tuloksena todettiin, että hinnoittelussa ollaan jonkin verran jäljessä kilpailijoista. Myös Yritys X:n tuotteet kaipaavat tuotekehitystä, jotta markkinoilla Y pärjätään paremmin kilpailijoiden tuotteille. Yritys X:n ja yrityksen brändin tunnettavuus todettiin heikoksi kohdemarkkinoilla. Markkinoilla Y asiakas usein valitsee toimittajan tuntemiensa yritysten joukosta, joten Yritys X:n tunnettavuutta kohdemarkkinoilla on parannettava.
Tässä opinnäytetyössä esitetään myös toimenpide-ehdotuksia Yritys X:lle. Toimenpide-ehdotuksilla pyritään löytämään ehdotuksia, joiden avulla Yritys X:n asema markkinoilla Y paranisi. Toimenpide-ehdotuksissa käsitellään niin tuotteeseen, hintaan kuin Yritys X:n markkinointiviestintään liittyviä toimenpiteitä.
Kilpailijat ovat merkittävä osa markkinatutkimusta ja tässä opinnäytetyössä tutustutaankin neljään kilpailijaan, jotka toimivat Ruotsin ja Norjan markkinoilla. Kilpailijoiden tuotevalikoimaa verrataan Yritys X:n tuotevalikoimaan. Tämän lisäksi verrataan Yritys X:n ja kilpailjoiden hinnoittelua ja pyritään selvittämään, onko hinnoittelua muuttamalla mahdollista parantaa asemaa markkinoilla Y.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisella tutkimuksella ja työtä varten on tehty kysely jälleenmyyjille Ruotsissa ja Norjasssa. Tämän lisäksi on haastateltu muutamaa Yritys X:n jälleenmyyjää Norjassa, jotta saadaan syvempi analyysi markkinoiden tilasta ja Yritys X:n mahdollisuuksista markkinoilla.
Työn tuloksena todettiin, että hinnoittelussa ollaan jonkin verran jäljessä kilpailijoista. Myös Yritys X:n tuotteet kaipaavat tuotekehitystä, jotta markkinoilla Y pärjätään paremmin kilpailijoiden tuotteille. Yritys X:n ja yrityksen brändin tunnettavuus todettiin heikoksi kohdemarkkinoilla. Markkinoilla Y asiakas usein valitsee toimittajan tuntemiensa yritysten joukosta, joten Yritys X:n tunnettavuutta kohdemarkkinoilla on parannettava.
Tässä opinnäytetyössä esitetään myös toimenpide-ehdotuksia Yritys X:lle. Toimenpide-ehdotuksilla pyritään löytämään ehdotuksia, joiden avulla Yritys X:n asema markkinoilla Y paranisi. Toimenpide-ehdotuksissa käsitellään niin tuotteeseen, hintaan kuin Yritys X:n markkinointiviestintään liittyviä toimenpiteitä.