Yksilön muutosvalmius : case: Konsernipalveluyksikkö Koppari
Rajala, Satu (2016)
Rajala, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mikä on yksilön muutosvalmius organisaatiomuutoksen yhteydessä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tampereen kaupungille. Kaupunki aikoo uudistaa koko toimintamallinsa vuonna 2017. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka työntekijät suhtautuvat kolmen eri yksikön fuusioon.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen lukuun. Ensimmäinen luku käsittelee organisaatiomuutoksen laajaa ilmiötä. Siinä syvennytään muutosprosessin vaiheisiin ja tarkastellaan muutosta sekä organisaation johdon että yksilön näkökulmista. Toinen luku käsittelee palvelukeskusmallin ideologiaa. Luku keskittyy palvelukeskuksen hyötyihin. Luvussa myös tarkastellaan, kuinka palvelukeskus eroaa ulkoistamisen mallista ja millainen on tulevaisuuden palvelukeskus.
Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää toimeksiantajaorganisaation ja tutkimusasetelman esittelyn, tutkimusaineiston analyysin, johtopäätökset sekä luotettavuuden arvioinnin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista kysely tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kysely lähetettiin 272 työntekijälle ja vastausprosentiksi muodostui 41,70.
Tutkimustulokset osoittivat, että muutos herättää yksilöissä erilaisia tunteita. Johtopäätöksinä esitetään, että muutoksen vaikutuksia mitattaisiin ja erilaisia työpajoja järjestettäisiin myös organisaatiomuutoksen jälkeen. Lisäksi ehdotetaan, että muutosvisio nostettaisiin yhä voimakkaammin esille.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää muutoksen jälkihuollossa tai tulevaisuudessa vastaavien projektien yhteydessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen lukuun. Ensimmäinen luku käsittelee organisaatiomuutoksen laajaa ilmiötä. Siinä syvennytään muutosprosessin vaiheisiin ja tarkastellaan muutosta sekä organisaation johdon että yksilön näkökulmista. Toinen luku käsittelee palvelukeskusmallin ideologiaa. Luku keskittyy palvelukeskuksen hyötyihin. Luvussa myös tarkastellaan, kuinka palvelukeskus eroaa ulkoistamisen mallista ja millainen on tulevaisuuden palvelukeskus.
Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää toimeksiantajaorganisaation ja tutkimusasetelman esittelyn, tutkimusaineiston analyysin, johtopäätökset sekä luotettavuuden arvioinnin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista kysely tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kysely lähetettiin 272 työntekijälle ja vastausprosentiksi muodostui 41,70.
Tutkimustulokset osoittivat, että muutos herättää yksilöissä erilaisia tunteita. Johtopäätöksinä esitetään, että muutoksen vaikutuksia mitattaisiin ja erilaisia työpajoja järjestettäisiin myös organisaatiomuutoksen jälkeen. Lisäksi ehdotetaan, että muutosvisio nostettaisiin yhä voimakkaammin esille.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää muutoksen jälkihuollossa tai tulevaisuudessa vastaavien projektien yhteydessä.