Raskaiden kuorma-autojen markkinat Suomessa : markkina-analyysi Mercedes-Benzin näkökulmasta, Case: Veho Oy Ab
Heikkilä, Laura (2016)
Heikkilä, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152254
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee raskaiden (yli 16 tonnia) kuorma-autojen markkinoita Suomessa Mercedes-Benzin näkökulmasta. Työ on tehty toimeksiantona Veho Oy Ab:n Hyötyajoneuvojen liiketoimintayksikölle, ja sen avulla lisätään myyntipiiri- ja toimialakohtaista markkinatuntemusta.
Työn teoreettisen osuuden ensimmäisessä pääluvussa käsitellään markkina-analyysiä ja sen laatimista ja toisessa selvitetään Suomen raskaan liikenteen tilannetta yleisesti. Tietoperustassa on hyödynnetty pääasiassa suomenkielistä kirjallisuutta, artikkeleita ja sähköisiä lähteitä sekä Tilastokeskuksen tuottamia tilastoja, sillä vieraskielistä materiaalia aiheesta Suomessa ei juuri löydy.
Opinnäytetyö sisältää kaksi tutkimusta. Ensimmäisessä on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena markkina-analyysi Suomen raskaiden kuorma-autojen markkinoista. Tutkimus on tehty kahden Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ylläpitämän autokantalistan pohjalta. Listat ovat vuosilta 1998–2008 ja 2005–2015, ja ne sisältävät tiedot omistajista ja ajoneuvojen päälirakenteista kyseisinä vuosina rekisteröidyistä kuorma-autoista. Näiden listojen avulla analysoidaan muutoksia asiakas-ja kalustorakenteessa sekä piiri- ja aluekohtaisissa prosenttiosuuksissa.
Työn toisessa tutkimuksessa käsitellään Mercedes-Benzin raskaan kaluston vahvuuksia ja heikkouksia Suomessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisina teemahaastatteluina, joissa haastateltiin kolmea Veho Oy Ab:n Hyötyajoneuvojen liiketoimintayksikön johtotehtävissä toimivaa henkilöä. Tämän empiirisen osuuden tavoitteena on tukea ensimmäisen osuuden markkina-analyysiä sekä tuoda työhön yrityksen sisäistä näkökantaa heidän asemastaan Suomessa.
Opinnäytetyön tulos on kokoava katsaus Suomen raskaiden kuorma-autojen markkinoista sekä Mercedes-Benzin asemasta markkinoilla. Toimeksiantaja käyttää työtä hyödykseen toiminnan kehittämisessä tulevina vuosina.
Työn teoreettisen osuuden ensimmäisessä pääluvussa käsitellään markkina-analyysiä ja sen laatimista ja toisessa selvitetään Suomen raskaan liikenteen tilannetta yleisesti. Tietoperustassa on hyödynnetty pääasiassa suomenkielistä kirjallisuutta, artikkeleita ja sähköisiä lähteitä sekä Tilastokeskuksen tuottamia tilastoja, sillä vieraskielistä materiaalia aiheesta Suomessa ei juuri löydy.
Opinnäytetyö sisältää kaksi tutkimusta. Ensimmäisessä on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena markkina-analyysi Suomen raskaiden kuorma-autojen markkinoista. Tutkimus on tehty kahden Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ylläpitämän autokantalistan pohjalta. Listat ovat vuosilta 1998–2008 ja 2005–2015, ja ne sisältävät tiedot omistajista ja ajoneuvojen päälirakenteista kyseisinä vuosina rekisteröidyistä kuorma-autoista. Näiden listojen avulla analysoidaan muutoksia asiakas-ja kalustorakenteessa sekä piiri- ja aluekohtaisissa prosenttiosuuksissa.
Työn toisessa tutkimuksessa käsitellään Mercedes-Benzin raskaan kaluston vahvuuksia ja heikkouksia Suomessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisina teemahaastatteluina, joissa haastateltiin kolmea Veho Oy Ab:n Hyötyajoneuvojen liiketoimintayksikön johtotehtävissä toimivaa henkilöä. Tämän empiirisen osuuden tavoitteena on tukea ensimmäisen osuuden markkina-analyysiä sekä tuoda työhön yrityksen sisäistä näkökantaa heidän asemastaan Suomessa.
Opinnäytetyön tulos on kokoava katsaus Suomen raskaiden kuorma-autojen markkinoista sekä Mercedes-Benzin asemasta markkinoilla. Toimeksiantaja käyttää työtä hyödykseen toiminnan kehittämisessä tulevina vuosina.