International User Acquisition Processes of Mobile Games
Kesto, Kiira (2015)
Kesto, Kiira
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602162312
Tiivistelmä
Asiakashankinta on tärkeä osa mobiilipelien markkinointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mobiilipelien kansainvälistä asiakashankintaa, ja asiakashankintaprosessin mahdollisia eroavaisuuksia maantieteellisten alueiden välillä. Opinnäytetyön pääpainona oli maksettu mainonta, eli asiakashankintamarkkinointiin erikoistuneiden yritysten ja verkostojen avulla tehtävä asiakashankinta.
Teoriaosuudessa tutkittiin laajasti asiakashankinnan markkinointia käyttäen kirjallisuus- ja internet-lähteitä. Mobiilipelien asiakashankinnan eri vaiheita ja kanavia on käsitelty, ja optimointia sovelluskauppoja varten tutkittu.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus suoritettiin haastatteluilla. Haastateltavat ovat asiakashankintaa tekevien yritysten työntekijöitä, jotka ovat erikoistuneet tähän. Haastattelujen perusteella tehtiin lisätutkimusta poimimalla haastatteluista olennaisia ja tärkeitä osa-alueita, joiden ymmärrystä ja tuntemusta lisättiin ja laajennettiin hakemalla toissijaista dataa internetin artikkeleista ja statistiikoista.
Tutkimus osoitti, että maailmanlaajuisesti voi tehokkaasti käyttää pääasiassa samoja markkinointimateriaaleja, ja suurimmat erot eri alueiden välillä tulevat esiin ostokäyttäytymisessä sekä pelimieltymyksissä. Tarkempi strategia on kuitenkin suunniteltava jokaiselle kohderyhmälle ja –alueelle erikseen, ja läheinen yhteistyö ja suunnittelu yhdessä asiakashankinnan partnereiden kanssa on tärkeää. Myös alan trendejä sekä kehitystä on tärkeää seurata.
Teoriaosuudessa tutkittiin laajasti asiakashankinnan markkinointia käyttäen kirjallisuus- ja internet-lähteitä. Mobiilipelien asiakashankinnan eri vaiheita ja kanavia on käsitelty, ja optimointia sovelluskauppoja varten tutkittu.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus suoritettiin haastatteluilla. Haastateltavat ovat asiakashankintaa tekevien yritysten työntekijöitä, jotka ovat erikoistuneet tähän. Haastattelujen perusteella tehtiin lisätutkimusta poimimalla haastatteluista olennaisia ja tärkeitä osa-alueita, joiden ymmärrystä ja tuntemusta lisättiin ja laajennettiin hakemalla toissijaista dataa internetin artikkeleista ja statistiikoista.
Tutkimus osoitti, että maailmanlaajuisesti voi tehokkaasti käyttää pääasiassa samoja markkinointimateriaaleja, ja suurimmat erot eri alueiden välillä tulevat esiin ostokäyttäytymisessä sekä pelimieltymyksissä. Tarkempi strategia on kuitenkin suunniteltava jokaiselle kohderyhmälle ja –alueelle erikseen, ja läheinen yhteistyö ja suunnittelu yhdessä asiakashankinnan partnereiden kanssa on tärkeää. Myös alan trendejä sekä kehitystä on tärkeää seurata.