Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Myyntilaskutus toiminnanohjausjärjestelmän osana : case: PostNord Oy

Tallniemi, Samu (2016)

 
Avaa tiedosto
tallniemi_samu.pdf (693.3Kt)
Lataukset: 


Tallniemi, Samu
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602152266
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myyntilaskutusta toiminnanohjausjärjestelmän osana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toiminnanohjausjärjestelmien käyttöä. Työssä selvitettiin toiminnanohjausjärjestelmien nykytilaa case-yrityksessä. Lisäksi selvitettiin järjestelmien käyttäjien kokemuksia sekä kehitysehdoksia järjestelmiin liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa selvitetään toiminnanohjausjärjestelmien käyttöä. Lisäksi käydään läpi toiminnanohjausjärjestelmien nykytilaa, kehitystä, valintaa ja järjestelmähankkeen onnistumista sekä riskejä. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään myyntilaskutusta. Osio sisältää myyntilaskutuksen vaatimuksia, sähköistymisen sekä myyntilaskutusprosessin.
Empiirisessä osuudessa selvitetään toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyttä PostNord Oy:ssä. Osuudessa esitellään PostNord-konserni sekä kohdeyritys PostNord Oy. Lisäksi käydään läpi yleisellä tasolla PostNord Oy:n laskutusprosessi ja yrityksen eri liiketoimintojen laskutuksen erityispiirteet. Tutkimuksessa haastateltiin kahta yrityksen työntekijää teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut liittyivät SAP- ja X-Celerate -järjestelmiin. Lisäksi X-Celerate -järjestelmän käyttäjille suoritettiin kysely Webropol-ohjelman avulla. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla, haastatteluilla ja sähköpostitse kyselylomakkeella.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että PostNord Oy:n järjestelmissä on kehitystarpeita. Tuloksista selvisi, että keskeisimmät kehitystarpeet järjestelmissä liittyivät käytettävyyteen, luotettavuuteen sekä laskutusprosessiin. Käyttäjien kehitysehdotukset painottuivat edellä mainittuihin asioihin. Tutkimuksen tulosten perusteella yritys saa kehitysehdotuksia järjestelmiin liittyen ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehittäessä toimivimpia ja tehokkaampia järjestelmiä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste