Asiakkaiden kokemukset tilitoimiston sähköisistä palveluista
Kurvinen, Taina; Mustonen, Anne (2016)
Kurvinen, Taina
Mustonen, Anne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602182401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602182401
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijät: Kurvinen Taina & Mustonen Anne
Työn nimi: Asiakkaiden kokemukset tilitoimiston sähköisistä palveluista
Tutkintonimike: Tradenomi (AMK), liiketalouden koulutusohjelma
Asiasanat: palvelun laatu, sähköisen palvelun laatu, sähköinen taloushallinto, digitaalinen
asiakaskokemus
Tämä opinnäytetyö käsittelee sähköisten palveluiden kehittämistä tilitoimistossa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on tilitoimisto, joka on tarjonnut sähköisiä palveluita vuodesta 2009 lähtien. Vuonna 2014 tilitoimisto otti käyttöönsä uuden sähköisen taloushallintojärjestelmän tavoitteenaan kehittää työskentelytapoja, tehostaa toimintaa ja saada lisää asiakkaita sähköisten palveluiden piiriin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tilitoimiston asiakkaiden mielipiteitä ja käyttäjäkokemuksia sähköisistä palveluista sekä kerätä niihin liittyviä kehittämiskohteita. Saatuja tuloksia
toimeksiantaja voi hyödyntää asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja sähköisten palveluiden markkinoinnissa uusille asiakkaille.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat palvelun laatu, sähköisen palvelun laatu, sähköinen taloushallinto ja digitaalinen asiakaskokemus.
Mielipiteiden, käyttäjäkokemusten ja kehittämiskohteiden löytämiseksi tehtiin asiakaskysely.
Se toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja siihen osallistuivat ne asiakkaat, joilla oli tilitoimiston sähköisistä palveluista laajin käyttökokemus.
Tutkimustulosten perusteella voi todeta, että sähköiset palvelut ovat tulleet tilitoimistoon
jäädäkseen. Tilitoimiston sähköisiä palveluja käyttäneet asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä
palveluihin, ja suosittelivat niitä muille asiakkaille, joten tilitoimiston kannattaa markkinoida niitä enemmän uusille asiakkaille. Tutkimus toi esille myös selkeitä kehittämiskohteita, joihin
panostamalla tilitoimisto voi parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Tekijät: Kurvinen Taina & Mustonen Anne
Työn nimi: Asiakkaiden kokemukset tilitoimiston sähköisistä palveluista
Tutkintonimike: Tradenomi (AMK), liiketalouden koulutusohjelma
Asiasanat: palvelun laatu, sähköisen palvelun laatu, sähköinen taloushallinto, digitaalinen
asiakaskokemus
Tämä opinnäytetyö käsittelee sähköisten palveluiden kehittämistä tilitoimistossa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on tilitoimisto, joka on tarjonnut sähköisiä palveluita vuodesta 2009 lähtien. Vuonna 2014 tilitoimisto otti käyttöönsä uuden sähköisen taloushallintojärjestelmän tavoitteenaan kehittää työskentelytapoja, tehostaa toimintaa ja saada lisää asiakkaita sähköisten palveluiden piiriin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tilitoimiston asiakkaiden mielipiteitä ja käyttäjäkokemuksia sähköisistä palveluista sekä kerätä niihin liittyviä kehittämiskohteita. Saatuja tuloksia
toimeksiantaja voi hyödyntää asiakastyytyväisyyden parantamisessa ja sähköisten palveluiden markkinoinnissa uusille asiakkaille.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat palvelun laatu, sähköisen palvelun laatu, sähköinen taloushallinto ja digitaalinen asiakaskokemus.
Mielipiteiden, käyttäjäkokemusten ja kehittämiskohteiden löytämiseksi tehtiin asiakaskysely.
Se toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja siihen osallistuivat ne asiakkaat, joilla oli tilitoimiston sähköisistä palveluista laajin käyttökokemus.
Tutkimustulosten perusteella voi todeta, että sähköiset palvelut ovat tulleet tilitoimistoon
jäädäkseen. Tilitoimiston sähköisiä palveluja käyttäneet asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä
palveluihin, ja suosittelivat niitä muille asiakkaille, joten tilitoimiston kannattaa markkinoida niitä enemmän uusille asiakkaille. Tutkimus toi esille myös selkeitä kehittämiskohteita, joihin
panostamalla tilitoimisto voi parantaa asiakastyytyväisyyttä.