Prosessidraama nuoren identiteetin tukijana : työmenetelmän kehittäminen Lahden Helluntaiseurakunnan nuorisotyölle
Virtanen, Mirva (2016)
Virtanen, Mirva
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242583
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on kristityn nuoren itsetunnon tukeminen draamapedagogisia menetelmiä käyttäen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lahden Helluntaiseurakunnan kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa draamapainotteinen toimintakokonaisuus 15–20-vuotiaille nuorille. Toiminnallisten osuuksien suunnittelun pohjana toimi prosessidraama-malli. Toiminta toteutettiin Lahden Helluntaiseurakunnan nuorisotyön piiriin kuuluvien viiden nuo-ren kanssa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opasvihko seurakunnan käyttöön, joka mahdollistaa sen, että draamakokonaisuutta on mahdollista jatkossa käyttää osana seurakunnan nuorisotyötä. Opinnäytetyön tarkoi-tuksena on toimintaan osallistuneiden nuorten identiteetin tukeminen draamallisten menetelmien kautta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan nuoruutta, identiteettiä sekä draamakasvatusta. Kasvatus ja pedagogiikka, sekä nuorisokasvatus ja nuorisotyö ovat myös keskeisiä teemoja. Sosiaalipedagogiikka kuuluu vahvasti sosionomin ammattiin, joten sitä käsitellään lisäksi osana tieto-perustaa.
Palautteen ja arvioinnin kautta ilmeni, että draamapainotteinen toiminta sopii hyvin osaksi Lahden Helluntaiseurakunnan nuorisotyötä. Draama-toiminnan avulla on mahdollista käsitellä itsetuntoon liittyviä osa-alueita kristillisestä näkökulmasta käsin. Opasvihon kautta toimeksiantaja pystyy käyttämään samaa draamakokonaisuutta jatkossakin nuorisotyössä. Opasvihkoon sisältyvän yleisen rungon kautta voidaan lisäksi suunnitel-la erilaisia draamakokonaisuuksia erilaisten teemojen ympärille.
Asiasanat: draamakasvatus, nuoruus, identiteetti, nuorisokasvatus
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa draamapainotteinen toimintakokonaisuus 15–20-vuotiaille nuorille. Toiminnallisten osuuksien suunnittelun pohjana toimi prosessidraama-malli. Toiminta toteutettiin Lahden Helluntaiseurakunnan nuorisotyön piiriin kuuluvien viiden nuo-ren kanssa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi opasvihko seurakunnan käyttöön, joka mahdollistaa sen, että draamakokonaisuutta on mahdollista jatkossa käyttää osana seurakunnan nuorisotyötä. Opinnäytetyön tarkoi-tuksena on toimintaan osallistuneiden nuorten identiteetin tukeminen draamallisten menetelmien kautta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan nuoruutta, identiteettiä sekä draamakasvatusta. Kasvatus ja pedagogiikka, sekä nuorisokasvatus ja nuorisotyö ovat myös keskeisiä teemoja. Sosiaalipedagogiikka kuuluu vahvasti sosionomin ammattiin, joten sitä käsitellään lisäksi osana tieto-perustaa.
Palautteen ja arvioinnin kautta ilmeni, että draamapainotteinen toiminta sopii hyvin osaksi Lahden Helluntaiseurakunnan nuorisotyötä. Draama-toiminnan avulla on mahdollista käsitellä itsetuntoon liittyviä osa-alueita kristillisestä näkökulmasta käsin. Opasvihon kautta toimeksiantaja pystyy käyttämään samaa draamakokonaisuutta jatkossakin nuorisotyössä. Opasvihkoon sisältyvän yleisen rungon kautta voidaan lisäksi suunnitel-la erilaisia draamakokonaisuuksia erilaisten teemojen ympärille.
Asiasanat: draamakasvatus, nuoruus, identiteetti, nuorisokasvatus