Kuluttajansuojalain erityispiirteet autoliikkeessä
Ollikainen, Iida-Juulia (2016)
Ollikainen, Iida-Juulia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262685
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka käytettyjä autoja myyvän autoliikkeen tulisi käyttää toiminnassaan kuluttajansuojalakia. Kuluttajansuojalainsäädännön tarkoituksena on turvata kuluttajan asemaa, koska kuluttajaa pidetään usein elinkeinoharjoittajan välisissä kaupoissa niin sanotusti heikompana osapuolena.
Opinnäytetyö tehtiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypilliseen tapaan käytin tiedonkeruussa strukturoitua haastattelua sekä aiheeseen liittyviä valmiita dokumentteja. Tärkeänä osana työni tiedonkeruuta olivat varsinkin kuluttajansuojalain lainsäädäntö sekä tähän liittyvä oikeuskirjallisuus.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kuluttajansuojalailla on suuri merkitys silloin, kun autoliike myy kuluttajille ajoneuvoja. Uskon, että työstäni on tilaaja yritykselle tulevaisuudessa hyötyä, sillä aihe on minusta hyvin ajankohtainen. Uusien autojen myynti on viime vuosina romahtanut, jolloin käytettyjen autojen kysyntä on kasvanut.
Opinnäytetyö tehtiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypilliseen tapaan käytin tiedonkeruussa strukturoitua haastattelua sekä aiheeseen liittyviä valmiita dokumentteja. Tärkeänä osana työni tiedonkeruuta olivat varsinkin kuluttajansuojalain lainsäädäntö sekä tähän liittyvä oikeuskirjallisuus.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kuluttajansuojalailla on suuri merkitys silloin, kun autoliike myy kuluttajille ajoneuvoja. Uskon, että työstäni on tilaaja yritykselle tulevaisuudessa hyötyä, sillä aihe on minusta hyvin ajankohtainen. Uusien autojen myynti on viime vuosina romahtanut, jolloin käytettyjen autojen kysyntä on kasvanut.