Productizing transferring process of best practices
Immonen, Tuula (2015)
Immonen, Tuula
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602292755
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli kehittää ammatillisen koulutuksen projektitoimintaa siten, että jo projektien suunnittelun ja toteuttamisen aikana voitaisiin ottaa huomioon kuinka projektien tuotokset ja hyvät käytänteet kyettäisiin ottamaan käyttöön mahdollisimman tehokkain menetelmin sekä organisaation sisällä että sen ulkopuolella. Työn tavoitteena oli selvittää kuinka hyvien käytänteiden siirtoprosessi voidaan tuotteistaa. Tutkimuskysymys oli: kuinka hyvien käytänteiden siirtoprosessi voidaan tuotteistaa?
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelmää. Tutkimus oli rajattu koskemaan organisaation projektitoiminnan yksikköä ja toteutettiin käyttäen kolmea interventiota. Ensimmäinen interventio tutki tuotteistamisen nykytilannetta. Toinen interventio tutki hyvien käytänteiden siirron nykytilannetta. Kolmas interventio tutki kokemuksia, joita oli saatu kulttuurien välisestä hyvien käytänteiden siirtoprosessista ISE projektissa. Projektissa siirrettiin työssäoppimisen ohjauksen koordinoimisen pedagoginen malli Saksaan, Liettuaan ja Turkkiin.
Tutkimustyön tuloksena tärkeimpänä havaintona tuli esille kaikissa interventioissa yksityiskohtaisen, huolellisesti suunnitellun ja toimivan siirtosuunnitelman merkitys hyvien käytänteiden siirtoprosessin onnistuneen toteutuksen takaamiseksi. Tutkimuksessa havaittiin myös, että hyvien käytänteiden siirtoprosessin onnistumiseksi on välttämätöntä, että siirtoon osallistuvat henkilöt, jotka tuntevat siirrettävän tuotteen, tai ovat olleet mukana kehittämässä tuotetta. Parhaimpana käytettynä metodina siirron eri vaiheissa pidettiin mentorointia ja pienryhmissä käytyjä keskusteluja. Tutkimustyön tuloksena päädyttiin johtopäätökseen, että paras vaihtoehto tuotteistamiselle oli tuotteistaa hyvien käytänteiden siirtosuunnitelma. Tuotteistettava siirtosuunnitelma koostuu yksityiskohtaisesta siirtoprosessin kuvauksesta ja toimintasuunnitelmasta.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista toimintatutkimuksen ja tapaustutkimuksen yhdistelmää. Tutkimus oli rajattu koskemaan organisaation projektitoiminnan yksikköä ja toteutettiin käyttäen kolmea interventiota. Ensimmäinen interventio tutki tuotteistamisen nykytilannetta. Toinen interventio tutki hyvien käytänteiden siirron nykytilannetta. Kolmas interventio tutki kokemuksia, joita oli saatu kulttuurien välisestä hyvien käytänteiden siirtoprosessista ISE projektissa. Projektissa siirrettiin työssäoppimisen ohjauksen koordinoimisen pedagoginen malli Saksaan, Liettuaan ja Turkkiin.
Tutkimustyön tuloksena tärkeimpänä havaintona tuli esille kaikissa interventioissa yksityiskohtaisen, huolellisesti suunnitellun ja toimivan siirtosuunnitelman merkitys hyvien käytänteiden siirtoprosessin onnistuneen toteutuksen takaamiseksi. Tutkimuksessa havaittiin myös, että hyvien käytänteiden siirtoprosessin onnistumiseksi on välttämätöntä, että siirtoon osallistuvat henkilöt, jotka tuntevat siirrettävän tuotteen, tai ovat olleet mukana kehittämässä tuotetta. Parhaimpana käytettynä metodina siirron eri vaiheissa pidettiin mentorointia ja pienryhmissä käytyjä keskusteluja. Tutkimustyön tuloksena päädyttiin johtopäätökseen, että paras vaihtoehto tuotteistamiselle oli tuotteistaa hyvien käytänteiden siirtosuunnitelma. Tuotteistettava siirtosuunnitelma koostuu yksityiskohtaisesta siirtoprosessin kuvauksesta ja toimintasuunnitelmasta.