Market research focusing on Nigeria, Angola and Algeria : case: Kemppi Oy
Karetoja, Saija (2016)
Karetoja, Saija
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603012770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603012770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön perustana toimii markkinakartoitus Afrikan markkinoille hitsaavan teollisuuden näkökulmasta katsottuna. Työssä käsitellään hitsauslaitevalmistaja Kemppi Oy:n kannalta Afrikan markkinoita. Työssä keskitytään ensin yleisellä tasolla kolmeen maahan, Nigeriaan, Angolaan ja Algeriaan. Tämän jälkeen esitietojen perusteella valittuun pilottimaahan, Nigeriaan, paneudutaan tarkemmin. Työn tavoitteena on tutkia kattavasti valittuja maita sekä luoda uutta tietoa kyseisten maiden hitsaavan teollisuuden markkinoista.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, joka käsittelee markkinakartoitukseen tarvittavia analyyseja kun taas työn empiirinen osuus soveltaa tietoa analyysien avulla kolmesta valitusta maasta, Nigeriasta, Algeriasta sekä Angolasta. Teoreettisen osuuden markkinatutkimuksen sekä liiketoiminta-analyysien tavoitteena on selvittää mitä markkinatutkimuksella tarkoitetaan, mitä hyötyjä se tuo yritykselle sekä miten liiketoiminta-analyysejä käytetään yrityksen ja liiketoimintaympäristön analysointiin.
Empiirisen kokonaisuuden tavoitteena on tuoda esiin kolmen analysoitavan maan yhteiskunnallisia aihealueita. Empiirisen osuuden lopulla keskitytään Nigerian analysointiin kilpailijoiden sekä toimialan analysoinnin saralla.
Johtopäätöksiä tarkastellessa voidaan todeta Nigeriasta löytyvän useita myönteisiä tekijöitä hitsaavan teollisuuden alalla. Nigerian luonnonvaroihin, kuten öljyn tuotantoon keskittynyt talous antaa hyvät edellytykset hitsaavan teollisuuden menestymiseen sekä Kempin menestymiseen Nigerian markkinoilla. Tulevaisuutta ajatellen Nigerian markkinoilla toimiva potentiaalinen yhteistyökumppani on esitelty myös.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, joka käsittelee markkinakartoitukseen tarvittavia analyyseja kun taas työn empiirinen osuus soveltaa tietoa analyysien avulla kolmesta valitusta maasta, Nigeriasta, Algeriasta sekä Angolasta. Teoreettisen osuuden markkinatutkimuksen sekä liiketoiminta-analyysien tavoitteena on selvittää mitä markkinatutkimuksella tarkoitetaan, mitä hyötyjä se tuo yritykselle sekä miten liiketoiminta-analyysejä käytetään yrityksen ja liiketoimintaympäristön analysointiin.
Empiirisen kokonaisuuden tavoitteena on tuoda esiin kolmen analysoitavan maan yhteiskunnallisia aihealueita. Empiirisen osuuden lopulla keskitytään Nigerian analysointiin kilpailijoiden sekä toimialan analysoinnin saralla.
Johtopäätöksiä tarkastellessa voidaan todeta Nigeriasta löytyvän useita myönteisiä tekijöitä hitsaavan teollisuuden alalla. Nigerian luonnonvaroihin, kuten öljyn tuotantoon keskittynyt talous antaa hyvät edellytykset hitsaavan teollisuuden menestymiseen sekä Kempin menestymiseen Nigerian markkinoilla. Tulevaisuutta ajatellen Nigerian markkinoilla toimiva potentiaalinen yhteistyökumppani on esitelty myös.