Rakennetun ympäristön tietopalveluiden käyttöönoton parantaminen
Medallal, Haidar (2016)
Medallal, Haidar
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022788
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Buildercom Oy:n tarjoamien rakennetun ympäristön
tietopalvelujen käyttöönoton onnistumisen nykytila ja löytää tietopalveluiden käyttöönottovaiheen
kehityskohteet. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta laaditaan ehdotus tavasta,
jolla tietopalveluiden käyttöönottovaiheen osa-alueita lähdetään kehittämään.
Informaatioteknologian käytön yleistyessä työmailla ja kiinteistönpidossa sekä toimintaympäristön
asettamien vaatimuksien lisääntyessä Buildercom Oy:n on ollut tärkeä saada tuottamansa
palvelut asiakkailleen käyttöön tehokkaasti ja onnistuneesti. Tutkimuksen ajankohtaisuutta lisää
myös se, että Buildercom Oy on siirtämässä tuottamansa palvelut uuteen metatietopohjaiseen
BEM-alustaan. On koettu tärkeäksi saada selville tietojärjestelmän käyttöönoton epäonnistumisen
syyt. Lisäksi on hyvä selvittää, mitä asiakas voi tehdä ja mitä toimittaja voi tehdä
näiden epäonnistumista aiheuttavien tekijöiden minimoimiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselyt suoritettiin
kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin sähköinen kysely, johon vastasivat
Buildercom Oy:n asiakkaat ja Buildercom Oy:n edustajat. Näin Buildercom Oy:n edustajien
vastaukset toimivat vertailuaineistona yrityksen asiakkaiden vastauksille. Sähköisen kyselyn
tulokset analysoitiin sekä verrattiin asiakkaan ja toimittajan vastauksia keskenään. Toisessa
vaiheessa tehtiin puhelinhaastattelu neljälle eri asiakasorganisaation edustajalle. Haastattelut
saatettiin tekstimuotoon kunkin asiakasorganisaation osalta.
Tutkimuksen perusteella tietopalveluiden käyttöönottoa parantavina toimina tulisi jo projektin
alkuvaiheessa syventyä tarkasti asiakkaan organisaatioon ja toimintatapoihin. Lisäksi projektin
vaatimat resurssit tulisi ennalta määrittää tarkasti asiakkaan kanssa. On Tärkeää saada asiakasorganisaation
johdolta projektin tarvitsema tuki ja resurssit. Aikataulun ja projektin edistymisen
seurannan tulisi kattaa myös pienen kiinteistömassan omaavien asiakasorganisaatioiden
projektit. Asiakasorganisaatiossa toimiville palvelun pääkäyttäjille suunnatun koulutuksen ja ohjeistuksen
määrää ja sisältöä tulisi tehostaa käyttöönoton ja ylläpidon osalta.
tietopalvelujen käyttöönoton onnistumisen nykytila ja löytää tietopalveluiden käyttöönottovaiheen
kehityskohteet. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta laaditaan ehdotus tavasta,
jolla tietopalveluiden käyttöönottovaiheen osa-alueita lähdetään kehittämään.
Informaatioteknologian käytön yleistyessä työmailla ja kiinteistönpidossa sekä toimintaympäristön
asettamien vaatimuksien lisääntyessä Buildercom Oy:n on ollut tärkeä saada tuottamansa
palvelut asiakkailleen käyttöön tehokkaasti ja onnistuneesti. Tutkimuksen ajankohtaisuutta lisää
myös se, että Buildercom Oy on siirtämässä tuottamansa palvelut uuteen metatietopohjaiseen
BEM-alustaan. On koettu tärkeäksi saada selville tietojärjestelmän käyttöönoton epäonnistumisen
syyt. Lisäksi on hyvä selvittää, mitä asiakas voi tehdä ja mitä toimittaja voi tehdä
näiden epäonnistumista aiheuttavien tekijöiden minimoimiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselyt suoritettiin
kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin sähköinen kysely, johon vastasivat
Buildercom Oy:n asiakkaat ja Buildercom Oy:n edustajat. Näin Buildercom Oy:n edustajien
vastaukset toimivat vertailuaineistona yrityksen asiakkaiden vastauksille. Sähköisen kyselyn
tulokset analysoitiin sekä verrattiin asiakkaan ja toimittajan vastauksia keskenään. Toisessa
vaiheessa tehtiin puhelinhaastattelu neljälle eri asiakasorganisaation edustajalle. Haastattelut
saatettiin tekstimuotoon kunkin asiakasorganisaation osalta.
Tutkimuksen perusteella tietopalveluiden käyttöönottoa parantavina toimina tulisi jo projektin
alkuvaiheessa syventyä tarkasti asiakkaan organisaatioon ja toimintatapoihin. Lisäksi projektin
vaatimat resurssit tulisi ennalta määrittää tarkasti asiakkaan kanssa. On Tärkeää saada asiakasorganisaation
johdolta projektin tarvitsema tuki ja resurssit. Aikataulun ja projektin edistymisen
seurannan tulisi kattaa myös pienen kiinteistömassan omaavien asiakasorganisaatioiden
projektit. Asiakasorganisaatiossa toimiville palvelun pääkäyttäjille suunnatun koulutuksen ja ohjeistuksen
määrää ja sisältöä tulisi tehostaa käyttöönoton ja ylläpidon osalta.