Kuvallinen kerronta KiDo-menetelmässä
Vänskä, Kaisa (2015)
Vänskä, Kaisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603062893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603062893
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee KiDo-menetelmän kuvallista kerrontaa. KiDo-menetelmä on Aino Pikkusaaren ja Jarno Metson keväällä 2015 lanseeraama uudenlainen koirien käsittelymenetelmä, joka keskittyy ensisijaisesti opettamaan ihmisille rauhallista lähestymistapaa koirien kanssa työskentelyyn.
Opinnäytetyössä esitellään KiDo-menetelmää ja tutkitaan tunteiden ja tunnelman välittämistä kuvallisen kerronnan keinoin sekä pohditaan muun muassa valaisun, sommittelun ja kuvakulmien merkitystä tunnelman välittymiseen.
Opinnäytetyötä varten on otettu valokuvia aikavälillä helmikuu-marraskuu 2015, ja opinnäytetyön kirjoitushetkellä tekeillä on myös menetelmän esittelyvideo. Opinnäytetyössä on käytetty esimerkkeinä KiDo-menetelmää hyödyntävistä paimennusharjoituksista otettuja valokuvia. Osaa valokuvis-ta tullaan myöhemmin käyttämään KiDo-internetsivujen kuvituksena.
Kuvallinen kerronta on laaja aihe, jota on haastavaa tiivistää yhteen opinnäytetyöhön, ja siksi työn ulkopuolelle on rajattu asian tekninen puoli, eli kameran säädöt, objektiivit sekä kameran muut ominaisuudet. Opinnäytetyössä todistetaan se, että etenkin valon, kohteen ja lokaation vaikutus jatkuvuudelle on merkittävä.
Toisaalta esimerkiksi tunnelman tavoittaminen osoittautui vaikeammaksi kuin alun perin kuviteltiin. Oppimisprosessi kuitenkin jatkuu.
Opinnäytetyössä esitellään KiDo-menetelmää ja tutkitaan tunteiden ja tunnelman välittämistä kuvallisen kerronnan keinoin sekä pohditaan muun muassa valaisun, sommittelun ja kuvakulmien merkitystä tunnelman välittymiseen.
Opinnäytetyötä varten on otettu valokuvia aikavälillä helmikuu-marraskuu 2015, ja opinnäytetyön kirjoitushetkellä tekeillä on myös menetelmän esittelyvideo. Opinnäytetyössä on käytetty esimerkkeinä KiDo-menetelmää hyödyntävistä paimennusharjoituksista otettuja valokuvia. Osaa valokuvis-ta tullaan myöhemmin käyttämään KiDo-internetsivujen kuvituksena.
Kuvallinen kerronta on laaja aihe, jota on haastavaa tiivistää yhteen opinnäytetyöhön, ja siksi työn ulkopuolelle on rajattu asian tekninen puoli, eli kameran säädöt, objektiivit sekä kameran muut ominaisuudet. Opinnäytetyössä todistetaan se, että etenkin valon, kohteen ja lokaation vaikutus jatkuvuudelle on merkittävä.
Toisaalta esimerkiksi tunnelman tavoittaminen osoittautui vaikeammaksi kuin alun perin kuviteltiin. Oppimisprosessi kuitenkin jatkuu.