Sisäisen viestinnän toimivuus ja tehokkuus : case: Fressi Lahti
Rönkä, Mari; Pukkila, Eveliina (2016)
Rönkä, Mari
Pukkila, Eveliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022802
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen kehittämistutkimus sisäisen viestinnän toimivuudesta ja tehokkuudesta. Tutkimuksen toimeksiantajana on liikunta- ja hyvinvointikeskus Fressi Lahti. Opinnäytetyössä on tarkoitus selvittää kohdeyrityksen sisäisen viestinnän nykytila ja mahdollisia kehittämiskohteita. Tutkittava ilmiö on jaettu tarkasti valittuihin teemoihin, jolloin jokainen osa-alue tulee huomioitua. Lisäksi teemojen avulla kehitysehdotukset voidaan kohdistaa täsmällisemmin. Kehitysehdotukset muodostuvat toteutetun tutkimuksen tuloksien ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään yhteisöviestinnän eri muotoihin ja kohdeyrityksen käytössä oleviin sisäisen viestinnän kanaviin. Tietoperustan teoria on koottu käyttäen alan kirjallisuutta ja internet-artikkeleita. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kysymykset olivat avoimia ja teemojen ympärille rakennettuja. Vastaajat edustivat monipuolisesti kohdeyrityksen henkilökuntaa, niin esimiesasemassa olevia kuin työntekijöitäkin.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä, jolla tarkoitetaan sanallista tekstin sisällön kuvailua. Tuloksista selvisi, että kohdeyrityksen suurin ongelma sisäisessä viestinnässä on osastojen välisen viestinnän laadun vaihtelu. Lisäksi ongelmia löytyi viestinnän ajantasaisuudessa sekä tavoittavuudessa. Kehitysehdotukset kohdistuivat osastojen välisen viestinnän yhtenäistämiselle. Linjaamalla viestintätavat kaikille osastoille viestinnän ajantasaisuutta ja sisällön laatua saadaan parannettua. Sisäisen viestinnän verkoston toimivuutta ja tehokkuutta saadaan lisättyä viestintäkanavien selkeyttämisellä sekä esimiehen ja työntekijän aktiivisella kommunikoinnilla.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään yhteisöviestinnän eri muotoihin ja kohdeyrityksen käytössä oleviin sisäisen viestinnän kanaviin. Tietoperustan teoria on koottu käyttäen alan kirjallisuutta ja internet-artikkeleita. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kysymykset olivat avoimia ja teemojen ympärille rakennettuja. Vastaajat edustivat monipuolisesti kohdeyrityksen henkilökuntaa, niin esimiesasemassa olevia kuin työntekijöitäkin.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä, jolla tarkoitetaan sanallista tekstin sisällön kuvailua. Tuloksista selvisi, että kohdeyrityksen suurin ongelma sisäisessä viestinnässä on osastojen välisen viestinnän laadun vaihtelu. Lisäksi ongelmia löytyi viestinnän ajantasaisuudessa sekä tavoittavuudessa. Kehitysehdotukset kohdistuivat osastojen välisen viestinnän yhtenäistämiselle. Linjaamalla viestintätavat kaikille osastoille viestinnän ajantasaisuutta ja sisällön laatua saadaan parannettua. Sisäisen viestinnän verkoston toimivuutta ja tehokkuutta saadaan lisättyä viestintäkanavien selkeyttämisellä sekä esimiehen ja työntekijän aktiivisella kommunikoinnilla.