Creating a digital marketing communications action plan for an e-organization
Kauppinen, Juliana (2016)
Kauppinen, Juliana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603113099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603113099
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi markkinointiviestintään sekä digitaaliseen markkinointiin e-toimintaympäristössä. Aihe on tärkeä, koska edellytykset markkinoinnille nykypäivän muuttuvassa markkinaympäristössä ovat vaativia. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi avoimen datan internetpalvelua kehittävä, Euroopan Komission rahoittama WeLive-organisaatio. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointiviestinnän toimintasuunnitelma WeLivelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä markkinointiviestinnän keinot sekä kanavat sopivat parhaiten kasvattamaan WeLiven näkyvyyttä kehittäjäkansalaisten kohderyhmässä. Opinnäytetyön lopputuotoksena kehitettiin markkinointiviestinnän toimintasuunnitelma WeLiven pilottikampanjalle. Lisäksi tulosten pohjalta koottiin prosessikaavio ehdotukseksi WeLiven digitaalisen markkinointiviestinnän toimille tulevaisuudessa. Toimeksiantajan hyöty opinnäytetyöstä oli saada kohderyhmäkohtaista tietoa siitä, miten digitaalisia markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia voidaan hyödyntää kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyön kaksiosainen tutkimus suoritettiin tekemällä benchmarking-vertailu sekä internetkysely. Lisäksi tutkittiin kattava määrä kirjallisuutta pohja-aineistoksi omalle tutkimukselle. Tavoitteena benchmarkingille oli selvittää minkälaisia markkinointiviestinnän keinoja on hyödynnetty parhaiten menestyvissä kohdeyrityksissä. Internet-kyselyn tavoitteena oli selvittää pätevätkö selvitetyt tulokset myös WeLiven omien kohdesegmenttien osalta sekä tarkentaa mitkä kanavat sopivat parhaiten kohderyhmälle sen omassa toimintaympäristössä. Tutkimusaineisto käsiteltiin kvalitatiivisesti.
Tärkein tutkimustulos oli, että WeLiven markkinointiviestintää tulisi tehdä pääasiallisesti digitaalisen markkinoinnin keinoin. Tuloksena markkinointiviestinnän mixistä parhaimmin sopiviksi muodoiksi valikoituivat suoramarkkinointi, interaktiivinen markkinointi sekä word of mouth -markkinointi. Pääasiallisiksi markkinointikanaviksi valikoituivat sähköposti sekä Twitter. Yhtenä esimerkkinä tutkimustuloksista oli se, että sähköpostiuutiskirjeen tilauksen aktiivinen tarjoaminen esimerkiksi ponnahdusikkunan kautta edesauttaa markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamista kohderyhmässä. Huolimatta keskustelusta, jossa perinteisen markkinoinnin tarpeellisuudesta kiistellään, tämä opinnäytetyö väittää, että perinteisen markkinointiviestinnän mixin hyödyntäminen kannattaa yhä. Edellytyksenä on, että perinteistä markkinoinnin teoriaa sovelletaan harkitusti yhdessä uudemman markkinointiviestinnän teorian kanssa.
Opinnäytetyön kaksiosainen tutkimus suoritettiin tekemällä benchmarking-vertailu sekä internetkysely. Lisäksi tutkittiin kattava määrä kirjallisuutta pohja-aineistoksi omalle tutkimukselle. Tavoitteena benchmarkingille oli selvittää minkälaisia markkinointiviestinnän keinoja on hyödynnetty parhaiten menestyvissä kohdeyrityksissä. Internet-kyselyn tavoitteena oli selvittää pätevätkö selvitetyt tulokset myös WeLiven omien kohdesegmenttien osalta sekä tarkentaa mitkä kanavat sopivat parhaiten kohderyhmälle sen omassa toimintaympäristössä. Tutkimusaineisto käsiteltiin kvalitatiivisesti.
Tärkein tutkimustulos oli, että WeLiven markkinointiviestintää tulisi tehdä pääasiallisesti digitaalisen markkinoinnin keinoin. Tuloksena markkinointiviestinnän mixistä parhaimmin sopiviksi muodoiksi valikoituivat suoramarkkinointi, interaktiivinen markkinointi sekä word of mouth -markkinointi. Pääasiallisiksi markkinointikanaviksi valikoituivat sähköposti sekä Twitter. Yhtenä esimerkkinä tutkimustuloksista oli se, että sähköpostiuutiskirjeen tilauksen aktiivinen tarjoaminen esimerkiksi ponnahdusikkunan kautta edesauttaa markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamista kohderyhmässä. Huolimatta keskustelusta, jossa perinteisen markkinoinnin tarpeellisuudesta kiistellään, tämä opinnäytetyö väittää, että perinteisen markkinointiviestinnän mixin hyödyntäminen kannattaa yhä. Edellytyksenä on, että perinteistä markkinoinnin teoriaa sovelletaan harkitusti yhdessä uudemman markkinointiviestinnän teorian kanssa.