Challenges in the Nordic ICT marketing communications
Tankka, Riikka (2016)
Tankka, Riikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143134
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintätekniikan ala kehittyy nopeatempoisesti. Kyseinen toimiala antaa yrityksille mahdollisuuden toimia globaalisti laajojen tietoverkkojen avulla. Tämä tuo mukanaan kuitenkin myös haasteita kun asiakaskunta on eri maissa. Maisterityön tavoitteena oli kerätä yleistä, mutta myös maakohtaista, tietoa markkinointiviestinnän toteuttamisesta sekä lainmukaisista säädöksistä pohjoismassa. Viestintäkanavia joita tutkittiin, olivat sähköpostimarkkinointi, tapahtumamarkkinointi, media markkinointi ja telemarkkinointi.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta jotta tutkimuskysymykseen vastattaisiin toimeksiantajan näkökulmasta. Tiedonkeruu toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Ensisijainen tutkimustieto kerättiin markkinointi yritysten haastatteluilla kaikista pohjoismaissa. Toissijainen tieto hankittiin tieto- ja viestintätekniikan alan tutkimuksista ja tilastoista, viestinnän kehittymisestä sekä maakohtaisista lakisäädöksistä koskien henkilötietojen tietosuojaa.
Digitalisoitumisesta huolimatta ihmisten vuorovaikutus on tärkeää liiketoimintasuhteita muodostettaessa ja ylläpidettäessä. Vuorovaikutuksen on tutkittu näkyvän suoraan myynnin kasvuna. B2B suoramarkkinoinnissa, kuten telemarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi, tulisi oikea viesti lähettää oikeaan aikaan jotta siitä muodostuisi palvelukokemus. Oikeiden kanavien käyttäminen jolla yritys tavoittaa asiakkaat on yhtä tärkeää kuin itse viesti. Asiakkaiden kiinnostus herätetään selkeällä viestillä kerrottaessa monimutkaisista ICT ratkaisusta. Asiakkaat etsivät ostoprosessinsa aikana tietoa Internetistä ja yrityksen tulisikin tarjota tietoa vaikuttaakseen asiakkaan ostopäätökseen. Mobiilien käyttö laajentuu ja tämä on luonut uuden viestintä kanavan markkinoijille. Viestintä mobiilin kautta kasvaa ja tästä syystä kaikki verkkoon laitettu sisältö tulisi optimoida mobiililla luettavaksi.
Maisterityössä on markkinointiviestinnän hallitsemisen malli jota toimeksiantaja voi hyödyntää luodessaan uusia kampanjoita ja seuratessaan niiden toteutusta. Lisäksi työssä on tilastoja ja tietoa useista eri aiheista joita voidaan hyödyntää suunnitellessa ja toteuttaessa kohdennettua markkinointiviestintää.
Tieto- ja viestintätekniikan ala kehittyy nopeatempoisesti. Kyseinen toimiala antaa yrityksille mahdollisuuden toimia globaalisti laajojen tietoverkkojen avulla. Tämä tuo mukanaan kuitenkin myös haasteita kun asiakaskunta on eri maissa. Maisterityön tavoitteena oli kerätä yleistä, mutta myös maakohtaista, tietoa markkinointiviestinnän toteuttamisesta sekä lainmukaisista säädöksistä pohjoismassa. Viestintäkanavia joita tutkittiin, olivat sähköpostimarkkinointi, tapahtumamarkkinointi, media markkinointi ja telemarkkinointi.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta jotta tutkimuskysymykseen vastattaisiin toimeksiantajan näkökulmasta. Tiedonkeruu toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Ensisijainen tutkimustieto kerättiin markkinointi yritysten haastatteluilla kaikista pohjoismaissa. Toissijainen tieto hankittiin tieto- ja viestintätekniikan alan tutkimuksista ja tilastoista, viestinnän kehittymisestä sekä maakohtaisista lakisäädöksistä koskien henkilötietojen tietosuojaa.
Digitalisoitumisesta huolimatta ihmisten vuorovaikutus on tärkeää liiketoimintasuhteita muodostettaessa ja ylläpidettäessä. Vuorovaikutuksen on tutkittu näkyvän suoraan myynnin kasvuna. B2B suoramarkkinoinnissa, kuten telemarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi, tulisi oikea viesti lähettää oikeaan aikaan jotta siitä muodostuisi palvelukokemus. Oikeiden kanavien käyttäminen jolla yritys tavoittaa asiakkaat on yhtä tärkeää kuin itse viesti. Asiakkaiden kiinnostus herätetään selkeällä viestillä kerrottaessa monimutkaisista ICT ratkaisusta. Asiakkaat etsivät ostoprosessinsa aikana tietoa Internetistä ja yrityksen tulisikin tarjota tietoa vaikuttaakseen asiakkaan ostopäätökseen. Mobiilien käyttö laajentuu ja tämä on luonut uuden viestintä kanavan markkinoijille. Viestintä mobiilin kautta kasvaa ja tästä syystä kaikki verkkoon laitettu sisältö tulisi optimoida mobiililla luettavaksi.
Maisterityössä on markkinointiviestinnän hallitsemisen malli jota toimeksiantaja voi hyödyntää luodessaan uusia kampanjoita ja seuratessaan niiden toteutusta. Lisäksi työssä on tilastoja ja tietoa useista eri aiheista joita voidaan hyödyntää suunnitellessa ja toteuttaessa kohdennettua markkinointiviestintää.