Tasapainoharjoittelu erityisen tuen nuorilla
Korhonen, Marjo; Heltelä, Janica (2016)
Korhonen, Marjo
Heltelä, Janica
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143145
Tiivistelmä
Tasapainotaidolla on merkittävä vaikutus lapsen ja nuoren itsetuntoon sekä minäkuvaan. Mikäli tasapaino on heikko, nuorella on suurempi riski jäädä pois leikeistä ja liikuntatilanteista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tasapainon kehitystä 10 viikon pituisella proprioseptisellä tasapainoharjoittelulla. Tutkimusryhmä koostui 13–15 -vuotiaista erityisen tuen nuorista. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä lappeenrantalaisen peruskoulun kanssa.
Tutkimukseen osallistui 10 erityisen tuen nuorta, joista poikia oli kaksi ja tyttöjä kahdeksan. Ryhmä harjoitteli tasapainoa ohjatusti kaksi kertaa viikossa oppituntien yhteydessä. Harjoittelussa käytettiin Airex-jumppamattoja ja tasapainotyynyjä. Mittareina tutkimuksessa käytettiin UKK-instituutin etuperin suoritettavaa tandemkävelytestiä ja Balance Trainer 4:llä tehtyjä asennon huojunnan mittauksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella 10 viikkoa kestävällä alustan pinnan muutoksiin perustuvalla tasapainoharjoittelulla on positiivinen vaikutus staattiseen ja dynaamiseen tasapainoon. Tulosten perusteella tasapainoharjoittelu olisi hyvä ottaa osaksi koulupäiviä.
Pieni otoskoko ja tutkimusryhmän heterogeenisyys heikentävät tutkimuksen yleistettävyyttä ja luotettavuutta. Kaikki tutkimusryhmän nuoret kuuluvat erityisen tuen piiriin, mutta tutkimuksessa ei ole eroteltu diagnooseja, eikä ole otettu mahdollisia lääkityksiä huomioon. Jatkossa olisi tärkeä tutkia nuorten tasapainoa suuremmalla otoskoolla ja homogeenisemmällä tutkimusryhmällä. Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä ottaa huomioon alaraajojen lihasvoima ja subjektiivinen kokemus tasapainosta.
Tutkimukseen osallistui 10 erityisen tuen nuorta, joista poikia oli kaksi ja tyttöjä kahdeksan. Ryhmä harjoitteli tasapainoa ohjatusti kaksi kertaa viikossa oppituntien yhteydessä. Harjoittelussa käytettiin Airex-jumppamattoja ja tasapainotyynyjä. Mittareina tutkimuksessa käytettiin UKK-instituutin etuperin suoritettavaa tandemkävelytestiä ja Balance Trainer 4:llä tehtyjä asennon huojunnan mittauksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella 10 viikkoa kestävällä alustan pinnan muutoksiin perustuvalla tasapainoharjoittelulla on positiivinen vaikutus staattiseen ja dynaamiseen tasapainoon. Tulosten perusteella tasapainoharjoittelu olisi hyvä ottaa osaksi koulupäiviä.
Pieni otoskoko ja tutkimusryhmän heterogeenisyys heikentävät tutkimuksen yleistettävyyttä ja luotettavuutta. Kaikki tutkimusryhmän nuoret kuuluvat erityisen tuen piiriin, mutta tutkimuksessa ei ole eroteltu diagnooseja, eikä ole otettu mahdollisia lääkityksiä huomioon. Jatkossa olisi tärkeä tutkia nuorten tasapainoa suuremmalla otoskoolla ja homogeenisemmällä tutkimusryhmällä. Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä ottaa huomioon alaraajojen lihasvoima ja subjektiivinen kokemus tasapainosta.