Verkkokaupan tilaus-toimitusprosessin kartoittaminen ja kehittäminen
Lumme, Marianne (2016)
Lumme, Marianne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603133122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603133122
Tiivistelmä
Verkkokaupan menestykseen vaikuttavat muun muassa näkyvyys, hinnoittelu sekä taustaprosessien tehokkuus. Tehokkuutta voidaan lisätä kiinnittämällä huomiota taustaprosessien tunnistamiseen ja kuvaamiseen, jonka jälkeen prosessia voidaan arvioida ja kehittää.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli verkkokaupan tilaus-toimitusprosessin kartoittaminen ja kehittäminen. Tarkoituksena oli tutustua verkkokaupan taustaprosesseihin sekä kartoittaa toimeksiantajan verkkokauppayrityksen tilaus-toimitusprosessi ja tehdä siihen kehitysehdotuksia. Tämä opinnäytetyö on yhdistelmä sekä tutkimus- että kehittämistyöstä, eli kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö.
Tutkimuksen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen, millainen on verkkokaupan tilaus-toimitusprosessi ja voidaanko verkkokaupan tilaus-toimitusprosessia kehittää. Aineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, osallistuvaa havainnointia ja haastattelua hyödyntämällä. Teoreettinen viitekehys muodostui verkkokaupan toimintaympäristöstä ja tilaus-toimitusprosessista sekä tämän prosessin kuvaamisesta ja kehittämisestä.
Tutkimuksen tuotoksena syntyi tilaus-toimitusprosessin visuaalinen uimarata -kaavio sekä kirjallinen kuvaus. Kirjallinen kuvaus sekä kaavio yhdessä antavat selkeän kuvan toimeksiantajan verkkokaupan tilaus-toimitusprosessista sekä mahdollistavat kehitysehdotusten tekemisen prosessiin. Sisällönanalyysin avulla tilaus-toimitusprosessista paikannettiin kohtia, joihin esitettiin kehitysehdotuksia. Prosessin kehittämiseksi ehdotettiin maksu- ja toimitustapojen uudelleen arvioimista, sekä työjonon toiminnallisuuden selkiyttämistä ja parantamista. Toimintaympäristöön kohdistuvina kehitysehdotuksina esitettiin verkkokauppajärjestelmien kilpailuttamista sekä mahdollista vaihtamista joustavampaan ja toiminnallisempaan ohjelmaan sekä oppilaitosyhteistyön tiivistämistä sopivien työharjoittelijoiden saamiseksi.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli verkkokaupan tilaus-toimitusprosessin kartoittaminen ja kehittäminen. Tarkoituksena oli tutustua verkkokaupan taustaprosesseihin sekä kartoittaa toimeksiantajan verkkokauppayrityksen tilaus-toimitusprosessi ja tehdä siihen kehitysehdotuksia. Tämä opinnäytetyö on yhdistelmä sekä tutkimus- että kehittämistyöstä, eli kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö.
Tutkimuksen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen, millainen on verkkokaupan tilaus-toimitusprosessi ja voidaanko verkkokaupan tilaus-toimitusprosessia kehittää. Aineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, osallistuvaa havainnointia ja haastattelua hyödyntämällä. Teoreettinen viitekehys muodostui verkkokaupan toimintaympäristöstä ja tilaus-toimitusprosessista sekä tämän prosessin kuvaamisesta ja kehittämisestä.
Tutkimuksen tuotoksena syntyi tilaus-toimitusprosessin visuaalinen uimarata -kaavio sekä kirjallinen kuvaus. Kirjallinen kuvaus sekä kaavio yhdessä antavat selkeän kuvan toimeksiantajan verkkokaupan tilaus-toimitusprosessista sekä mahdollistavat kehitysehdotusten tekemisen prosessiin. Sisällönanalyysin avulla tilaus-toimitusprosessista paikannettiin kohtia, joihin esitettiin kehitysehdotuksia. Prosessin kehittämiseksi ehdotettiin maksu- ja toimitustapojen uudelleen arvioimista, sekä työjonon toiminnallisuuden selkiyttämistä ja parantamista. Toimintaympäristöön kohdistuvina kehitysehdotuksina esitettiin verkkokauppajärjestelmien kilpailuttamista sekä mahdollista vaihtamista joustavampaan ja toiminnallisempaan ohjelmaan sekä oppilaitosyhteistyön tiivistämistä sopivien työharjoittelijoiden saamiseksi.