Teknisen tuen tiketöintijärjestelmän kehittäminen ja vertailu Blancco Oy Ltd:ssä
Purho, Sami (2016)
Lataukset:
Purho, Sami
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603153215
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja vertailla toimeksiantajan teknisen tuen tiketöintijärjestelmää, Kayakoa. Järjestelmää käytetään asiakkailta tulevien palvelupyyntöjen käsittelyyn ja säilytykseen. Tavoitteena oli kehittää järjestelmää ominaisuuksien, erityisesti raportoinnin, osalta.
Teoriaosuudessa perehdytään ITIL-prosessikehykseen, jota käytetään hyväksi koko opinnäytetyössä. Tarkoituksena ei ollut luoda täysimittaista ITIL:n mukaista prosessia, vaan hyödyntää kehyksen menetelmiä ja käsitteitä niin paljon kuin mahdollista. Näin pystytään käyttämään käsitteistöä ja menetelmiä, jotka ovat yleisesti tunnettuja.
Tutkimusosan empiirisessä vaiheessa järjestettiin haastatteluja, joiden avulla henkilöstöltä kerättiin mielipiteitä järjestelmästä. Haastatteluista kerätyn datan avulla pystytään määrittämään järjestelmän tilanne kirjoitushetkellä sekä kartoittamaan eniten kehitystä kaipaavat kohteet.
Pohdinnassa analysoidaan haastatteluista saatua dataa ja sidotaan se yhteen teoriaosuuden kanssa. Työ keskittyy erityisesti raportoinnin parantamiseen, jotta voidaan seurata henkilö- ja ryhmäkohtaista statistiikkaa paremmin. Lisäksi tarjotaan kehitysideoita myös muihin ominaisuuksiin, joiden käytöstä voidaan hyötyä enemmän. Tätä työtä hyödyntämällä voidaan lähteä kehittämään järjestelmään haluttuun suuntaan.
Teoriaosuudessa perehdytään ITIL-prosessikehykseen, jota käytetään hyväksi koko opinnäytetyössä. Tarkoituksena ei ollut luoda täysimittaista ITIL:n mukaista prosessia, vaan hyödyntää kehyksen menetelmiä ja käsitteitä niin paljon kuin mahdollista. Näin pystytään käyttämään käsitteistöä ja menetelmiä, jotka ovat yleisesti tunnettuja.
Tutkimusosan empiirisessä vaiheessa järjestettiin haastatteluja, joiden avulla henkilöstöltä kerättiin mielipiteitä järjestelmästä. Haastatteluista kerätyn datan avulla pystytään määrittämään järjestelmän tilanne kirjoitushetkellä sekä kartoittamaan eniten kehitystä kaipaavat kohteet.
Pohdinnassa analysoidaan haastatteluista saatua dataa ja sidotaan se yhteen teoriaosuuden kanssa. Työ keskittyy erityisesti raportoinnin parantamiseen, jotta voidaan seurata henkilö- ja ryhmäkohtaista statistiikkaa paremmin. Lisäksi tarjotaan kehitysideoita myös muihin ominaisuuksiin, joiden käytöstä voidaan hyötyä enemmän. Tätä työtä hyödyntämällä voidaan lähteä kehittämään järjestelmään haluttuun suuntaan.