Media osana varhaiskasvatusta
Vainikainen, Viivi; Hirvonen, Meri (2016)
Vainikainen, Viivi
Hirvonen, Meri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163275
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on mediakasvatus osana varhaiskasvatusta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisin keinoin ja sen tarkoituksena on korostaa mediakasvatuksen vahvistuvaa roolia osana varhaiskasvatuksessa tehtävää kasvatustyötä.
Mediakasvatus on aiheena ajankohtainen. Lapset kasvavat median ympäröimänä heti elämän ensimmäisistä hetkistä lähtien, joten mediakasvatusta tarvitaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Mediakasvatuksen tehtävänä on opettaa lapselle arjen tarpeellisia mediataitoja, joiden avulla heillä on mahdollisuus toimia eri medioissa turvallisesti ja kriittisesti. Media tarjoaa lapsille ympäristön monipuoliselle oppimiselle ja kehittymiselle, mutta tueksi tarvitaan mediasta tietävä ja kiinnostunut kasvattaja.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli nostaa esille median tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa sekä sitä, kuinka tavoitteellinen mediakasvatus olisi mahdollista tuoda osaksi varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyöprosessin aikana järjestimme kuusi teemoitettua toimintatuokiota Penttilän päiväkodin esikouluryhmässä. Toimintatuokioiden avulla pyrimme tarjoamaan lapsille mahdollisuuden uudenlaisiin kokemuksiin median parissa. Toimintatuokioiden pohjalta tuotoksena opinnäytetyöstämme syntyi päiväkodin käyttöön jäävä mediakasvatuskansio. Tuotoksen avulla halusimme motivoida Penttilän päiväkodin työntekijöitä ottamaan mediakasvatuksellisen työotteen osaksi päiväkodin arkea.
Mediakasvatus on aiheena ajankohtainen. Lapset kasvavat median ympäröimänä heti elämän ensimmäisistä hetkistä lähtien, joten mediakasvatusta tarvitaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Mediakasvatuksen tehtävänä on opettaa lapselle arjen tarpeellisia mediataitoja, joiden avulla heillä on mahdollisuus toimia eri medioissa turvallisesti ja kriittisesti. Media tarjoaa lapsille ympäristön monipuoliselle oppimiselle ja kehittymiselle, mutta tueksi tarvitaan mediasta tietävä ja kiinnostunut kasvattaja.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli nostaa esille median tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa sekä sitä, kuinka tavoitteellinen mediakasvatus olisi mahdollista tuoda osaksi varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyöprosessin aikana järjestimme kuusi teemoitettua toimintatuokiota Penttilän päiväkodin esikouluryhmässä. Toimintatuokioiden avulla pyrimme tarjoamaan lapsille mahdollisuuden uudenlaisiin kokemuksiin median parissa. Toimintatuokioiden pohjalta tuotoksena opinnäytetyöstämme syntyi päiväkodin käyttöön jäävä mediakasvatuskansio. Tuotoksen avulla halusimme motivoida Penttilän päiväkodin työntekijöitä ottamaan mediakasvatuksellisen työotteen osaksi päiväkodin arkea.