Asiakastyytyväisyystutkimus Suomen KattoCenterille
Forsström, Jan-Erik (2015)
Forsström, Jan-Erik
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173304
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan Suomen KattoCenterin asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Työssä selvitetään kvantitatiivisien kysymyksien avulla Suomen KattoCenteristä koettua palvelun laatua, yrityksen hyvät puolet ja mahdolliset kehitettävät osa-alueet. Tavoitteena oli myös luoda toimiva järjestelmä asiakastyytyväisyyden seurantaan tulevaisuudessa. Kysely toteutettiin puhelimitse aikavälillä 10.2.2015–25.2.2015. Saadut tulokset syötettiin SPSS-ohjelmaan, jonka avulla muodostettiin pylväsdiagrammeja ja ristiintaulukoita. Kyselyn lopussa oli kolme avointa kysymystä ja avoimien kysymyksien tarkoituksena oli antaa vastaajille mahdollisuus kertoa omin sanoin, mitkä asiat yrityksessä toimivat parhaiten ja missä olisi parannettavaa.
Tuloksista päätellen asiakkaat ovat pääosin todella tyytyväisyys Suomen KattoCenteristä koettuun palvelun laatuun muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Suomen KattoCenterin tuotteilla ja palveluilla on asiakkaiden mielestä erittäin hyvä hintalaatusuhde, ja asiakkaat ovat olleet remontteihin tyytyväisiä sekä mielellään vielä suosittelevat muillekin Suomen KattoCenterin palvelua. Strukturoituihin kysymyksiin vastattiin asteikolla 1–5 ja vastauksien keskiarvo oli 4,36, mikä antaa hyvän kuvan yleisestä tyytyväisyydestä koettuun palvelun laatuun.
Kyselyyn vastasi 29. Otanta on pieni, mutta tuloksista saa suuntaa-antavan kuvan. Tutkimuksen väittämistä parhaimpia keskiarvoja saivat ”urakkatarjous vastasi tarjouspyyntöä” (4,7 %), ”suosittelen yritystä mielelläni myös muille” (4,6 %) ja ”työn laatu oli hyvä” (4,6 %). Tyytyväisyys kyseisiin väittämiin tarkoittaa sitä, että tuotteella on asiakkaiden mielestä erittäin hyvä hinta-laatusuhde ja asiakkaat ovat olleet remonttiin tyytyväisiä sekä mielellään vielä suosittelisivat muillekin Suomen KattoCenterin palvelua. Väittämä yrityksen työn laadusta sai vastauskeskiarvoksi 4,6 %, joka erittäin hyvä tulos, sillä lopulliseen koettuun palvelun laatuun vaikuttaa asiakkaan kannalta monet eri tekijät aina lopputuloksesta asiakaspalvelutilanteisiin, mitkä yhdessä muodostavat lopullisen asiakastyytyväisyyden.
Suomen KattoCenterille ei aikaisemmin ole tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, joten tutkimuksella sai hyvän yleiskuvan yrityksen nykyisesti asiakastyytyväisyyden tilanteesta ja jatkossa asiakastyytyväisyyttä tutkittaessa työtä voi käyttää pohjana, tekemällä tarvittavia muutoksia. Tutkimuksella tuli selville asioita, joita tulisi tulevaisuudessa parantaa, jotta asiakkaalle saataisiin entistä parempaa palvelua tarjottua.
Tuloksista päätellen asiakkaat ovat pääosin todella tyytyväisyys Suomen KattoCenteristä koettuun palvelun laatuun muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Suomen KattoCenterin tuotteilla ja palveluilla on asiakkaiden mielestä erittäin hyvä hintalaatusuhde, ja asiakkaat ovat olleet remontteihin tyytyväisiä sekä mielellään vielä suosittelevat muillekin Suomen KattoCenterin palvelua. Strukturoituihin kysymyksiin vastattiin asteikolla 1–5 ja vastauksien keskiarvo oli 4,36, mikä antaa hyvän kuvan yleisestä tyytyväisyydestä koettuun palvelun laatuun.
Kyselyyn vastasi 29. Otanta on pieni, mutta tuloksista saa suuntaa-antavan kuvan. Tutkimuksen väittämistä parhaimpia keskiarvoja saivat ”urakkatarjous vastasi tarjouspyyntöä” (4,7 %), ”suosittelen yritystä mielelläni myös muille” (4,6 %) ja ”työn laatu oli hyvä” (4,6 %). Tyytyväisyys kyseisiin väittämiin tarkoittaa sitä, että tuotteella on asiakkaiden mielestä erittäin hyvä hinta-laatusuhde ja asiakkaat ovat olleet remonttiin tyytyväisiä sekä mielellään vielä suosittelisivat muillekin Suomen KattoCenterin palvelua. Väittämä yrityksen työn laadusta sai vastauskeskiarvoksi 4,6 %, joka erittäin hyvä tulos, sillä lopulliseen koettuun palvelun laatuun vaikuttaa asiakkaan kannalta monet eri tekijät aina lopputuloksesta asiakaspalvelutilanteisiin, mitkä yhdessä muodostavat lopullisen asiakastyytyväisyyden.
Suomen KattoCenterille ei aikaisemmin ole tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, joten tutkimuksella sai hyvän yleiskuvan yrityksen nykyisesti asiakastyytyväisyyden tilanteesta ja jatkossa asiakastyytyväisyyttä tutkittaessa työtä voi käyttää pohjana, tekemällä tarvittavia muutoksia. Tutkimuksella tuli selville asioita, joita tulisi tulevaisuudessa parantaa, jotta asiakkaalle saataisiin entistä parempaa palvelua tarjottua.