Oppilaiden ja opettajien kokemuksia toiminnallisesta opetuksesta
Ihatsu, Laura; Henttu, Johanna (2016)
Ihatsu, Laura
Henttu, Johanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää seitsemännen luokan oppilaiden ja heidän opettajiensa kokemuksia toiminnallisesta opetuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden kokemuksia osallistumisesta ja aktiivisuudesta sekä opettajien kokemuksia opettamisesta viiden viikon tutkimusjakson aikana. Oppilaiden ja opettajien kokemuksia vertailtiin. Tarkoituksena oli saada tietoa toiminnallisen opettamisen vaikutuksista koettuun aktiivisuuteen, toiminnallisuuteen ja opettajien koettuun kuormittumiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää vuoden 2016 opetussuunnitelman toteuttamisessa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olevan lappeenrantalaisen yläkoulun kanssa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin interventiotutkimuksena. Tutkimukseen kutsuttiin puolet yhteistyöyläkoulun seitsemännen luokan oppilaista (n=77) sekä heidän opettajansa (n=9). Tutkimusjakso oli pituudeltaan viisi viikkoa ja se toteutettiin syksyllä 2015. Tutkimusjakson ajan opettajat toteuttivat toiminnallista opetusta yksilöllisellä, aineeseen ja opettajan luonteeseen sopivalla tavalla huomioiden opetusryhmät. Oppilaat osallistuivat opetukseen opettajien ohjeistuksen mukaan ja vastasivat tutkimusjakson lopussa tutkimuskyselyyn.
Tutkimuksessa kerätystä aineistosta saatiin monipuolinen kuva oppilaiden ja opettajien kokemuksista. Toiminnallisen opetuksen kokeminen on molempien ryhmien kohdalla yksilöllistä. Kokemukset olivat pääosin positiivisia. Kokemiseen vaikuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi aiheen kiinnostavuus, opettajien aktiivisuus, työmäärän lisääntyminen, ryhmähenki ja opetuksen monipuolisuus. Laadullisen tutkimuksen luonteen vuoksi tuloksia ei voida yleistää, mutta tulokset olisi hyvä huomioida opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa myös muissa kouluissa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin interventiotutkimuksena. Tutkimukseen kutsuttiin puolet yhteistyöyläkoulun seitsemännen luokan oppilaista (n=77) sekä heidän opettajansa (n=9). Tutkimusjakso oli pituudeltaan viisi viikkoa ja se toteutettiin syksyllä 2015. Tutkimusjakson ajan opettajat toteuttivat toiminnallista opetusta yksilöllisellä, aineeseen ja opettajan luonteeseen sopivalla tavalla huomioiden opetusryhmät. Oppilaat osallistuivat opetukseen opettajien ohjeistuksen mukaan ja vastasivat tutkimusjakson lopussa tutkimuskyselyyn.
Tutkimuksessa kerätystä aineistosta saatiin monipuolinen kuva oppilaiden ja opettajien kokemuksista. Toiminnallisen opetuksen kokeminen on molempien ryhmien kohdalla yksilöllistä. Kokemukset olivat pääosin positiivisia. Kokemiseen vaikuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi aiheen kiinnostavuus, opettajien aktiivisuus, työmäärän lisääntyminen, ryhmähenki ja opetuksen monipuolisuus. Laadullisen tutkimuksen luonteen vuoksi tuloksia ei voida yleistää, mutta tulokset olisi hyvä huomioida opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa myös muissa kouluissa.