Asiakaskonseptin kehittäminen yritys x toimintasuunnitelman tueksi
Silván, Vilma (2016)
Lataukset:
Silván, Vilma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603233479
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia potentiaalisia asiakkaita yritys x:lle. Toimeksiantaja oli yritys x, joka aloittaa uudenlaisen ruokatuotannon lähivuosina, mikä perustuu sopimuspohjaiseen toimintaan Uudenmaalaisten ruokatuottajien ja viljelijöiden, sekä asiakkaiden välillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakkaiden ajatuksia lähiruoasta, mielipiteitä uudenlaisesta toiminnasta, minkälaisia toiveita ja tarpeita heillä on ja mitkä ovat mahdolliset esteet mukaan lähtemiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea yrityk-sen olemassa olevaa toimintasuunnitelmaa, sekä tekeillä olevaa markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantaja ja avataan yrityksen liikeidea, sekä liiketoimintasuunnitelma. Teoreettinen viitekehys koostuu asiakasymmärryksestä ja asiakkuuksista. Työssä lähestytään asiakkuuksia niiden arvotuotannon ja asiakasprosessien kautta. Viitekehyksessä käsitellään myös asiakkuuslähtöisyyttä, sen jatkuvuutta, asiakaskuntia ja asiakkaan arvon kokemusketjua. Näiden pohjalta siirrytään toiminnan kehittämiseen saadun asiakas-ymmärryksen pohjalta, johon kuuluu asiakassegmentointi ja konseptointi.
Työn toiminnallinen osuus koostuu kolmesta palvelumuotoilun vaiheesta. Ensimmäiseen vaiheeseen kuului tiedonkerääminen, sekä teemahaastattelujen laatiminen, toteuttaminen ja analysointi. Seuraavassa kohdassa kehitettiin ja luotiin kerätyn tiedon perusteella asiakas-profiilit ja asiakaskonseptit. Kolmannessa vaiheessa kartoitettiin riskit, sekä arvioitiin tehdyt asiakasprofiilit.
Teemahaastattelussa haastateltiin seitsemää henkilöä. Tutkimuksessa selvisi, että ihmisillä on suuri kiinnostus lähiruokaa kohtaan, mutta he eivät ole valmiita näkemään vaivaa sen hankkimisen eteen. Tiedon lisääminen uudenlaisesta ruokatuotannosta herätti paljon mie-lenkiintoa, mutta sopimuspohjaisuuteen eivät kaikki vastaajat olleet valmiita. Onnistuneella ja kohdistetulla markkinoinnilla saataisiin varmasti asiakkaita lähtemään toimintaan mu-kaan. Yrityksen avoimuuden ja läpinäkyvyyden kautta informaation kulku, sekä palautteiden ja toiveiden viestiminen tulevat lisäämään yrityksen luotettavuutta ja mainetta.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantaja ja avataan yrityksen liikeidea, sekä liiketoimintasuunnitelma. Teoreettinen viitekehys koostuu asiakasymmärryksestä ja asiakkuuksista. Työssä lähestytään asiakkuuksia niiden arvotuotannon ja asiakasprosessien kautta. Viitekehyksessä käsitellään myös asiakkuuslähtöisyyttä, sen jatkuvuutta, asiakaskuntia ja asiakkaan arvon kokemusketjua. Näiden pohjalta siirrytään toiminnan kehittämiseen saadun asiakas-ymmärryksen pohjalta, johon kuuluu asiakassegmentointi ja konseptointi.
Työn toiminnallinen osuus koostuu kolmesta palvelumuotoilun vaiheesta. Ensimmäiseen vaiheeseen kuului tiedonkerääminen, sekä teemahaastattelujen laatiminen, toteuttaminen ja analysointi. Seuraavassa kohdassa kehitettiin ja luotiin kerätyn tiedon perusteella asiakas-profiilit ja asiakaskonseptit. Kolmannessa vaiheessa kartoitettiin riskit, sekä arvioitiin tehdyt asiakasprofiilit.
Teemahaastattelussa haastateltiin seitsemää henkilöä. Tutkimuksessa selvisi, että ihmisillä on suuri kiinnostus lähiruokaa kohtaan, mutta he eivät ole valmiita näkemään vaivaa sen hankkimisen eteen. Tiedon lisääminen uudenlaisesta ruokatuotannosta herätti paljon mie-lenkiintoa, mutta sopimuspohjaisuuteen eivät kaikki vastaajat olleet valmiita. Onnistuneella ja kohdistetulla markkinoinnilla saataisiin varmasti asiakkaita lähtemään toimintaan mu-kaan. Yrityksen avoimuuden ja läpinäkyvyyden kautta informaation kulku, sekä palautteiden ja toiveiden viestiminen tulevat lisäämään yrityksen luotettavuutta ja mainetta.