“Logos, workwear can be used for branding”– The influence of workwear in brand building and work identity
van der Laan, Anna (2016)
van der Laan, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603173324
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimus pohjoisen opinnäytetyön tarkoitus on selvittää miten työvaate vaikuttaa työntekijän työidentiteettiin sekä työhyvinvointiin. Tämän oppiennäytetyön tarkoitus on myös selvittää mitä työ vaate merkitsee yrityksen brändille ja imagolle. Koska aihe on niin laaja, oppiennäytetyön fokus on ravintola-alan työntekijöissä ja yrityksissä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu neljästä osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään aihetta; mikä on työvaate. Ensimmäisessä osassa käsitellään myös työvaatteen historiaa. Historiaosuus käsitellään pääsääntöisesti naisten pukeutumisen kautta. Toisessa teoria osassa käsitellään työvaatteen turvallisuutta koskevia säädöksiä ja lakeja. Kolmannessa osassa käsitellään yrityksen imagoa sekä brändäystä. Kolmannessa osiossa myös käydään läpi työvaatteen merkitystä ravintolalana yritykselle. Neljännessä teoria osuudessa käsitellään työvaatteen merkitystä työntekijän työhyvinvoinille sekä työidentiteetille.
Opinnäytetyön tutkimus pohjautuu teemahaastatteluihin kolmen eri fokus ryhmän kanssa. Kolme fokus ryhmää takaa tutkimukselle kokonaisvaltaisen tuloksen. Fokus ryhmät olivat ravintola työntekijät, ravintola-alan hallinnon työntekijät sekä työvaate tuottajat. Tämä mahdollisti kolmen eri näkökulman saannin tutkimus aiheelle. Teemahaastattelut kestivät noin 30-40 minuuttia. Tulokset haastatteluista on analysoitu anonyymisti ja haastateltaviin viitataan opinnäytetyössä heidän ammattien mukaan. Haastattelu tulokset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Haastatteluiden analyysissä selvisi kolme pää aihetta. Ensimmäinen aihe joka on keskeisiä näkökohtia työvaatteeseen kattaa työvaatteen vaatimukset ulkonäköön ja mukavuuteen. Ensimmäisessä aiheessa käsitellään myös työvaatteen huoltoon ja materiaaliin liittyviä vaati-muksia sekä vaatimuksia työasusteisiin. Ensimmäisessä aiheessa käsitellään myös haastateltavien ajatuksia työvaate tarjonnasta. Toisessa aiheessa keskeisin ajatus on hyvinvointi ja työidentiteetti. Tässä aiheessa käsitellään haastateltavien ylpeydentunnetta työtä kohtaan, yhteisöään kohtaan sekä työidentiteetin vaikutusta työhön. Kolmannessa aiheessa käsitellään haastateltavien ajatuksia työtekijöiden ulkonäöstä sekä yritysten mahdollisuuksista hyödyntää työvaatteita imagon luomisessa sekä brändäyksessä.
Opinnäytetyön lopputuloksista selvisi että työntekijät olivat halukkaampia joustamaan työ-vaatteen turvallisuudesta kuin mukavuudesta ja ulkonäöstä. Tutkimuksessa kävi myös ilmi että oli erittäin tärkeää että työvaatteet voitaisiin helposti huoltaa ja puhdistaa. Toinen tärkeä havainto oli että työvaatteiden tuli istua käyttäjän päällä eikä rajoittaa liikkumista työpäivän aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu neljästä osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään aihetta; mikä on työvaate. Ensimmäisessä osassa käsitellään myös työvaatteen historiaa. Historiaosuus käsitellään pääsääntöisesti naisten pukeutumisen kautta. Toisessa teoria osassa käsitellään työvaatteen turvallisuutta koskevia säädöksiä ja lakeja. Kolmannessa osassa käsitellään yrityksen imagoa sekä brändäystä. Kolmannessa osiossa myös käydään läpi työvaatteen merkitystä ravintolalana yritykselle. Neljännessä teoria osuudessa käsitellään työvaatteen merkitystä työntekijän työhyvinvoinille sekä työidentiteetille.
Opinnäytetyön tutkimus pohjautuu teemahaastatteluihin kolmen eri fokus ryhmän kanssa. Kolme fokus ryhmää takaa tutkimukselle kokonaisvaltaisen tuloksen. Fokus ryhmät olivat ravintola työntekijät, ravintola-alan hallinnon työntekijät sekä työvaate tuottajat. Tämä mahdollisti kolmen eri näkökulman saannin tutkimus aiheelle. Teemahaastattelut kestivät noin 30-40 minuuttia. Tulokset haastatteluista on analysoitu anonyymisti ja haastateltaviin viitataan opinnäytetyössä heidän ammattien mukaan. Haastattelu tulokset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Haastatteluiden analyysissä selvisi kolme pää aihetta. Ensimmäinen aihe joka on keskeisiä näkökohtia työvaatteeseen kattaa työvaatteen vaatimukset ulkonäköön ja mukavuuteen. Ensimmäisessä aiheessa käsitellään myös työvaatteen huoltoon ja materiaaliin liittyviä vaati-muksia sekä vaatimuksia työasusteisiin. Ensimmäisessä aiheessa käsitellään myös haastateltavien ajatuksia työvaate tarjonnasta. Toisessa aiheessa keskeisin ajatus on hyvinvointi ja työidentiteetti. Tässä aiheessa käsitellään haastateltavien ylpeydentunnetta työtä kohtaan, yhteisöään kohtaan sekä työidentiteetin vaikutusta työhön. Kolmannessa aiheessa käsitellään haastateltavien ajatuksia työtekijöiden ulkonäöstä sekä yritysten mahdollisuuksista hyödyntää työvaatteita imagon luomisessa sekä brändäyksessä.
Opinnäytetyön lopputuloksista selvisi että työntekijät olivat halukkaampia joustamaan työ-vaatteen turvallisuudesta kuin mukavuudesta ja ulkonäöstä. Tutkimuksessa kävi myös ilmi että oli erittäin tärkeää että työvaatteet voitaisiin helposti huoltaa ja puhdistaa. Toinen tärkeä havainto oli että työvaatteiden tuli istua käyttäjän päällä eikä rajoittaa liikkumista työpäivän aikana.