Kyamkin tekniikan koulutuksien markki-noinnin kehityssuunnitelma : Case: energia- ja ympäristötekniikka
Rötkönen, Janne (2015)
Rötkönen, Janne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293619
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on Kymenlaakson ammattikorkeakoulun (Kyamkin) tekniikan koulutuksien markkinoinnin kehityssuunnitelma. Työn toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamkin) viestintä- ja markkinointipalvelut. Työn tarkoituksena oli löytää Kyamkin tekniikan koulutuksien markkinoinnista sellaisia osa-alueita, joita kehittämällä voidaan kasvattaa yhteishaussa ensisijaisten hakijoiden määrää. Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Päätutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista case- eli tapaustutkimusta, jonka tukena toimi kvantitatiivisin menetelmin toteutettu taustatutkimus. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto koostui Xamkin viestintä- ja markkinointipalveluiden markkinointi- ja mediasuunnitelmasta ja Kyamkin energia- ja ympäristötekniikan päivätoteutuksen koulutuksen markkinointimateriaalista. Kvantitatiivisen tutkimuksen materiaali muodostui virallisista kevään 2015 yhteishaun hakijatilastoista.
Xamkin viestintä ja markkinointipalveluiden markkinointisuunnitelma ja Kyamkin energia- ja ympäristötekniikan koulutuksen markkinointimateriaali analysoitiin käyttäen dokumenttianalyysimenetelmälle ominaista teorialähtöistä sisältöanalyysia. Tutkimuksen kvantitatiivinen osio toteutettiin ristiintaulukoimalla Kyamkin hakijatilastot koulutukseen hakeneiden hakijoiden iän, sukupuolen ja hakupaikkakunnan mukaan sekä vertaamalla niitä ammattikorkeakoulun, koulutusalan ja koko maan vastaaviin hakijamääriin.
Kehitettäviä osa-alueita löytyi niin markkinointisuunnitelmasta kuin itse markkinointimateriaalista ja sen saatavuudesta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että markkinointimateriaalia tulee selkeyttää ja kiteyttää, niin että se kertoo koulutuksesta oleellisen. Materiaalin saatavuutta tulee parantaa hakukoneoptimoinnin ja ristiin linkityksen avulla. Xamkin viestintä- ja markkinointipalveluiden markkinointisuunnitelma, joka nykyisellään voidaan luokitella strategiseksi suunnitelmaksi, tulee täydentää erillisillä kampanjakohtaisilla operatiivisilla suunnitelmilla. Tulokset ovat sellaisenaan sovellettavissa Kyamkin tekniikan koulutuksien markkinointiin. Tulosten siirrettävyys on siirtäjän vastuulla.
Xamkin viestintä ja markkinointipalveluiden markkinointisuunnitelma ja Kyamkin energia- ja ympäristötekniikan koulutuksen markkinointimateriaali analysoitiin käyttäen dokumenttianalyysimenetelmälle ominaista teorialähtöistä sisältöanalyysia. Tutkimuksen kvantitatiivinen osio toteutettiin ristiintaulukoimalla Kyamkin hakijatilastot koulutukseen hakeneiden hakijoiden iän, sukupuolen ja hakupaikkakunnan mukaan sekä vertaamalla niitä ammattikorkeakoulun, koulutusalan ja koko maan vastaaviin hakijamääriin.
Kehitettäviä osa-alueita löytyi niin markkinointisuunnitelmasta kuin itse markkinointimateriaalista ja sen saatavuudesta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että markkinointimateriaalia tulee selkeyttää ja kiteyttää, niin että se kertoo koulutuksesta oleellisen. Materiaalin saatavuutta tulee parantaa hakukoneoptimoinnin ja ristiin linkityksen avulla. Xamkin viestintä- ja markkinointipalveluiden markkinointisuunnitelma, joka nykyisellään voidaan luokitella strategiseksi suunnitelmaksi, tulee täydentää erillisillä kampanjakohtaisilla operatiivisilla suunnitelmilla. Tulokset ovat sellaisenaan sovellettavissa Kyamkin tekniikan koulutuksien markkinointiin. Tulosten siirrettävyys on siirtäjän vastuulla.