Lähijohtamisella työhyvinvointia : opas varhaiseen tukeen
Maisonlahti, Päivi (2016)
Maisonlahti, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293639
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena, jonka tavoitteena oli luoda varhaisen tuen toimintamalli uuteen kuntaan sekä tunnistaa ja kuvata varhaisen tuen prosessit. Tavoitteena oli myös toteuttaa varhaisen tuen opas esimiestyön tueksi. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää työyhteisöjen työhyvinvointia, vahvistaa ja tukea esimiesten osaamista työhyvinvoinnin johtamisessa ja selkeyttää yhteistyötä sekä rooleja työhyvinvoinnin eri toimijoiden välillä.
Hankkeen tietoperusta muodostui työhyvinvointiin, työkykyyn, työhyvinvoinnin johtamiseen, esimiestyöhön, varhaiseen tukeen ja prosesseihin liittyvästä kirjallisuudesta ja tieteellisistä tutkimuksista sekä kehittämismenetelmistä. Tietoperustassa käsiteltiin projektia kehittämismenetelmänä, työkonferenssia kehittämismetodina ja tutkimushavainnointia tiedonkeruumenetelmänä.
Menetelmänä hankkeessa käytettiin projektityön lineaarista mallia. Kehittämismetodina käytettiin vuoropuheluun perustuvaa työyhteisöjen kehittämismetodia, työkonferenssia, jonka pohjana on demokraattinen dialogi. Menetelmään liittyy laaja osallistumisen periaate ja mahdollisuus tasavertaiseen työskentelyyn ja se opettaa yhteistoimintaa ja dialogia. Hankkeeseen osallistuvat jakoivat työskentelyn aikana omia kokemuksia käsitellystä asiasta, saivat kollegiaalista tukea toisiltaan ja loivat uutta tietoa.
Työhyvinvoinnin tukemisella on tärkeä merkitys työn tuottavuuteen, työyhteisöjen menestykseen ja muutoksenhallintaan. Varhaisen tuen myönteisistä vaikutuksista työn laatuun, työkykyyn ja työhyvinvointiin on saatu näyttöä tutkimuksissa. Tämän kehittämishankkeen tuloksena syntyivät varhaisen tuen toimintamalli ja sitä tukevat prosessikuvaukset. Toimintamalli dokumentoitiin sähköiseksi oppaaksi. Tutkimusten mukaan varhainen tuki toimii parhaiten luottamuksellisessa työilmapiirissä, jossa esimies on läsnä ja kuuntelee henkilöstöä. Hankkeen päättymisen jälkeen toimintamalli viedään käytäntöön esimiesvalmennuksen avulla.
Hankkeen tietoperusta muodostui työhyvinvointiin, työkykyyn, työhyvinvoinnin johtamiseen, esimiestyöhön, varhaiseen tukeen ja prosesseihin liittyvästä kirjallisuudesta ja tieteellisistä tutkimuksista sekä kehittämismenetelmistä. Tietoperustassa käsiteltiin projektia kehittämismenetelmänä, työkonferenssia kehittämismetodina ja tutkimushavainnointia tiedonkeruumenetelmänä.
Menetelmänä hankkeessa käytettiin projektityön lineaarista mallia. Kehittämismetodina käytettiin vuoropuheluun perustuvaa työyhteisöjen kehittämismetodia, työkonferenssia, jonka pohjana on demokraattinen dialogi. Menetelmään liittyy laaja osallistumisen periaate ja mahdollisuus tasavertaiseen työskentelyyn ja se opettaa yhteistoimintaa ja dialogia. Hankkeeseen osallistuvat jakoivat työskentelyn aikana omia kokemuksia käsitellystä asiasta, saivat kollegiaalista tukea toisiltaan ja loivat uutta tietoa.
Työhyvinvoinnin tukemisella on tärkeä merkitys työn tuottavuuteen, työyhteisöjen menestykseen ja muutoksenhallintaan. Varhaisen tuen myönteisistä vaikutuksista työn laatuun, työkykyyn ja työhyvinvointiin on saatu näyttöä tutkimuksissa. Tämän kehittämishankkeen tuloksena syntyivät varhaisen tuen toimintamalli ja sitä tukevat prosessikuvaukset. Toimintamalli dokumentoitiin sähköiseksi oppaaksi. Tutkimusten mukaan varhainen tuki toimii parhaiten luottamuksellisessa työilmapiirissä, jossa esimies on läsnä ja kuuntelee henkilöstöä. Hankkeen päättymisen jälkeen toimintamalli viedään käytäntöön esimiesvalmennuksen avulla.