Sosiaali- ja terveydenhuollon paljon palveluita käyttävien yhteisasiakkaiden tunnistamistyökalu Väli-Suomen Parempi Arki-hankkeelle
Tiira, Pirjo; Pussinen, Jaana (2016)
Tiira, Pirjo
Pussinen, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303673
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tehtävänä oli kehittää asiakaslähtöinen työkalu, jonka avulla tunnistetaan kotona asuvia sosiaali- ja terveydenhuollon paljon palveluita käyttäviä yhteisasiakkaita. Tunnistaminen mahdollistaa tämän asiakasryhmän palveluiden integroinnin ja koordinoinnin Väli-Suomen Kaste-alueella. Kehittämistyön tavoite oli Parempi Arki-hankkeen ensimmäisessä työpajavaiheessa kehittää ammattilaisten käyttöön suunnattu tunnistamistyökalu sosiaali- ja terveydenhuollon paljon palveluita käyttävien yhteisasiakkaiden tunnistamiseen.
Kehittämistyö toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena ja läpimurtotyöskentelymenetelmällä. Kehittämistyöntekijät osallistuivat Parempi Arki-hankkeen tunnistamistyökalupajoihin, joihin oli rekrytoitu kokeneita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia Väli-Suomen alueelta. Lisäksi kehittämistyönä hankittiin paljon palveluita käyttävien yhteisasiakkaiden tunnistamiseen liittyvää tutkittua tietoa ja prosessikirjoitettiin Parempi Arki-hankkeen etenemisestä.
Paljon palveluita käyttävien yhteisasiakkaiden yleiseksi tunnistamistyökaluksi Väli-Suomen alueella muodostuivat seuraavat viisi kriteeriä: 1) asiakkaan tilanteesta herää huoli ja/tai riittämättömyyden tunne, 2) asiakkaan ongelma ei ole yksiselitteinen tai asian ytimeen ei pääse käsiksi, 3) epämääräisten syiden takia toistuvia ja/tai suunnittelemattomia käyntejä ja yhteydenottoja, 4) toistuvasti peruuttamattomia aikoja sekä 5) epäily riippuvuuskäyttäytymisestä.
Tunnistamistyökalun kriteereiden kehittäminen tulee jatkumaan ohjausryhmän palautteen perusteella Parempi Arki-hankkeessa kehittämistyön päätyttyä. Tunnistamiskriteerejä hyödynnetään jatkossa toiminnallisen sote-integraation suunnitteluun Väli-Suomen Kaste-alueella.
Kehittämistyö toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena ja läpimurtotyöskentelymenetelmällä. Kehittämistyöntekijät osallistuivat Parempi Arki-hankkeen tunnistamistyökalupajoihin, joihin oli rekrytoitu kokeneita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia Väli-Suomen alueelta. Lisäksi kehittämistyönä hankittiin paljon palveluita käyttävien yhteisasiakkaiden tunnistamiseen liittyvää tutkittua tietoa ja prosessikirjoitettiin Parempi Arki-hankkeen etenemisestä.
Paljon palveluita käyttävien yhteisasiakkaiden yleiseksi tunnistamistyökaluksi Väli-Suomen alueella muodostuivat seuraavat viisi kriteeriä: 1) asiakkaan tilanteesta herää huoli ja/tai riittämättömyyden tunne, 2) asiakkaan ongelma ei ole yksiselitteinen tai asian ytimeen ei pääse käsiksi, 3) epämääräisten syiden takia toistuvia ja/tai suunnittelemattomia käyntejä ja yhteydenottoja, 4) toistuvasti peruuttamattomia aikoja sekä 5) epäily riippuvuuskäyttäytymisestä.
Tunnistamistyökalun kriteereiden kehittäminen tulee jatkumaan ohjausryhmän palautteen perusteella Parempi Arki-hankkeessa kehittämistyön päätyttyä. Tunnistamiskriteerejä hyödynnetään jatkossa toiminnallisen sote-integraation suunnitteluun Väli-Suomen Kaste-alueella.