Purchaser’s role in the early supplier involvement: a case study of an automotive tier 1 company
Pystynen, Heini (2016)
Pystynen, Heini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103069
Tiivistelmä
Yritykset ottavat toimittajan mukaan tuotekehityksen alkuvaiheissa tarkoituksenaan lisätä omaa kilpailuetuaan saamalla tuotteen nopeammin markkinoille, parantamalla tuotteen laatua ja innovatiivista designia. Toimittajan osallistumiseen tuotekehitykseen liittyy kuitenkin riskejä ja hallinnollisia haasteita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa ostajan rooli, kun toimittaja osallistuu tuotekehitykseen aikaisessa vaiheessa. Lisäksi tarkoituksena on ymmärtää miten ostaja voi hyödyttää prosessia ja torjua siihen liittyviä riskejä.
Toimeksiantajana tähän opinnäytetyöhön oli autoalan tason 1 toimittaja, joka on myös yritys tapaustutkimuksen kohteena. Toimittajan osallistumista tuotekehitykseen on tutkittu laajasti viime vuosina, mutta laajempi tutkimus ostajan näkökulmasta puuttuu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja tapaustutkimusta. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin viisi tutkimusta, joissa käsiteltiin ostajan roolia toimittajan osallistuessa tuotekehitykseen. Tapaustutkimuksen kohteena oli autoteollisuuden tavarantoimittaja, joka valmistaa järjestelmiä autovalmistajille. Tutkimus suoritettiin yhdessä liiketoiminnan yksikössä, projektihankintaosastolla. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin henkilöstön haastatteluja, havainnointia ja sisäisiä dokumentteja. Tapaustutkimuksen tuloksia analysoitiin SWOT-kaaviossa.
Kirjallisuuskatsauksen ja tapaustutkimuksen tulokset tukevat toisiaan. Ostajalla on merkittävä rooli toimittajan osallistuessa tuotekehitykseen aikaisessa vaiheessa. Ostajan tulee tehdä aloite toimittajan sisällyttämisesta tuotekehitykseen ja koordinoida sekä hallinnoida prosessia. Ostajalla on myös potentiaalia tukea innovaatioiden syntymistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa ostajan rooli, kun toimittaja osallistuu tuotekehitykseen aikaisessa vaiheessa. Lisäksi tarkoituksena on ymmärtää miten ostaja voi hyödyttää prosessia ja torjua siihen liittyviä riskejä.
Toimeksiantajana tähän opinnäytetyöhön oli autoalan tason 1 toimittaja, joka on myös yritys tapaustutkimuksen kohteena. Toimittajan osallistumista tuotekehitykseen on tutkittu laajasti viime vuosina, mutta laajempi tutkimus ostajan näkökulmasta puuttuu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja tapaustutkimusta. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin viisi tutkimusta, joissa käsiteltiin ostajan roolia toimittajan osallistuessa tuotekehitykseen. Tapaustutkimuksen kohteena oli autoteollisuuden tavarantoimittaja, joka valmistaa järjestelmiä autovalmistajille. Tutkimus suoritettiin yhdessä liiketoiminnan yksikössä, projektihankintaosastolla. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin henkilöstön haastatteluja, havainnointia ja sisäisiä dokumentteja. Tapaustutkimuksen tuloksia analysoitiin SWOT-kaaviossa.
Kirjallisuuskatsauksen ja tapaustutkimuksen tulokset tukevat toisiaan. Ostajalla on merkittävä rooli toimittajan osallistuessa tuotekehitykseen aikaisessa vaiheessa. Ostajan tulee tehdä aloite toimittajan sisällyttämisesta tuotekehitykseen ja koordinoida sekä hallinnoida prosessia. Ostajalla on myös potentiaalia tukea innovaatioiden syntymistä.