Kohtaamisia : Toimivan asiakassuhteen kulmakivet lastensuojelun laitoshoidossa
Liiri, Satu (2016)
Liiri, Satu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604053881
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön avulla selvitettiin toimivan asiakassuhteen kannalta oleellisia tekijöitä lastensuojelun laitoshoidossa. Opinnäytetyön tulokset toimivat laajemman kehittämistyön taustatutkimuksena. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi niitä seikkoja, jotka edesauttavat luottamuksellisen asiakassuhteen syntyä ja työskentelyn sujuvuutta perheiden yksityisyyteen vahvasti puuttuvassa laitosympäristössä. Kehittämistutkimuksen kohderyhmäksi valittiin erityisesti nuorten pidempikestoiset sijoitukset, koska nuoruus ikäkautena tuo omanlaisiaan haasteita laitokseen ja työskentelyyn sitoutumisessa.
Kehittämistyön taustatutkimus toteutettiin osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelujen keinoin. Kahden viikon mittainen havainnointijakso toteutettiin 7-paikkaisessa lastenkodissa ja siihen osallistuivat kaikki yksikköön sijoitetut nuoret sekä kymmenen lastenkodin ohjaajaa. Havainnoinnin tavoitteena oli tehdä näkyväksi lastenkodin arjessa tapahtuvien vuorovaikutustilanteiden hyviä käytäntöjä sekä kehittämiskohtia. Lisäksi kaikkien yli puoli vuotta sijoitettuna olleiden nuorten vanhemmat osallistuivat teemahaastatteluihin. Näiden neljän haastattelun avulla selvitettiin vanhempien näkemyksiä asiakassuhteen ja toimivan työskentelyn kannalta oleellisista tekijöistä. Kehittämistutkimuksen tulokset analysoitiin Grounded Theory -menetelmää käyttäen koodauksen ja kategorisoinnin avulla. Luokittelun jälkeen tutkimustulokset teoretisoitiin linkittämällä ne aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
Toimivan asiakassuhteen kannalta oleellisia tekijöitä ovat yksittäisen asiakkaan kiinnittymiseen vaikuttavat tekijät, työntekijän kohtaamiskyky sekä laitoksen käytännöt. Asiakkaan kiinnittymistä tukevat lastensuojeluun liittyvien ennakkoluulojen voittaminen ja mahdollisuus vertaistukeen. Työntekijän kohtaamiskyvyssä korostuvat eettinen herkkyys ja yksilöllisyyden huomioiminen. Yhdistäviksi tekijöiksi kaikkien näiden luokkien välillä nousevat asiakkaan osallisuuden vahvistaminen, vanhempien kasvatuskumppanuuden tukeminen sekä positiivisen tunneilmapiirin ylläpitäminen, joiden toteutumiseen laitoksen käytännöt vaikuttavat suuresti.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin monilähteisyyttä ja palvelua käyttäneiden asiakkaiden kokemuksille annettiin suuri painoarvo. Tulokset ovat käytännönläheisiä ja suoraan sijaishuollon toimintaympäristöön siirrettäviä. Opinnäytetyö tulee toimimaan taustamateriaalina kehittämistyön seuraavalle vaiheelle, joka on Kotkan kaupungin lastenkotien henkilöstölle suunnatun opasmateriaalin kokoaminen.
Kehittämistyön taustatutkimus toteutettiin osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelujen keinoin. Kahden viikon mittainen havainnointijakso toteutettiin 7-paikkaisessa lastenkodissa ja siihen osallistuivat kaikki yksikköön sijoitetut nuoret sekä kymmenen lastenkodin ohjaajaa. Havainnoinnin tavoitteena oli tehdä näkyväksi lastenkodin arjessa tapahtuvien vuorovaikutustilanteiden hyviä käytäntöjä sekä kehittämiskohtia. Lisäksi kaikkien yli puoli vuotta sijoitettuna olleiden nuorten vanhemmat osallistuivat teemahaastatteluihin. Näiden neljän haastattelun avulla selvitettiin vanhempien näkemyksiä asiakassuhteen ja toimivan työskentelyn kannalta oleellisista tekijöistä. Kehittämistutkimuksen tulokset analysoitiin Grounded Theory -menetelmää käyttäen koodauksen ja kategorisoinnin avulla. Luokittelun jälkeen tutkimustulokset teoretisoitiin linkittämällä ne aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
Toimivan asiakassuhteen kannalta oleellisia tekijöitä ovat yksittäisen asiakkaan kiinnittymiseen vaikuttavat tekijät, työntekijän kohtaamiskyky sekä laitoksen käytännöt. Asiakkaan kiinnittymistä tukevat lastensuojeluun liittyvien ennakkoluulojen voittaminen ja mahdollisuus vertaistukeen. Työntekijän kohtaamiskyvyssä korostuvat eettinen herkkyys ja yksilöllisyyden huomioiminen. Yhdistäviksi tekijöiksi kaikkien näiden luokkien välillä nousevat asiakkaan osallisuuden vahvistaminen, vanhempien kasvatuskumppanuuden tukeminen sekä positiivisen tunneilmapiirin ylläpitäminen, joiden toteutumiseen laitoksen käytännöt vaikuttavat suuresti.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin monilähteisyyttä ja palvelua käyttäneiden asiakkaiden kokemuksille annettiin suuri painoarvo. Tulokset ovat käytännönläheisiä ja suoraan sijaishuollon toimintaympäristöön siirrettäviä. Opinnäytetyö tulee toimimaan taustamateriaalina kehittämistyön seuraavalle vaiheelle, joka on Kotkan kaupungin lastenkotien henkilöstölle suunnatun opasmateriaalin kokoaminen.