Opas käsityöläiselle verotukseen ja yritystoimintaan
Aalto, Terhi (2016)
Aalto, Terhi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli löytää erityisesti käsityöyrittäjyyteen liittyviä vaikeita asioita verotuksessa ja hinnoittelussa sekä yleisesti liiketoiminnassa. Näihin asioihin pyrittiin hakemaan käytännönläheisiä ratkaisuja. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka lopputuloksena on opas käsityöläiselle.
Tietoa hankittiin alan kirjallisuudesta, Internetistä ja haastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä käsityöläistä. Haastateltavat valittiin mahdollisimman monipuolisesti eri käsityöaloilta. Haastateltavien joukossa oli jo pidempään yrittäjänä toimineita, vasta aloittaneita ja vasta yrityksen perustamista harkitsevia sekä ilman yritystä toimivia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Haastatteluista selvisi, että käsityöyrittäjyyteen liittyy paljon haasteita. Käsityöyrittäjät jäävät kokonaan palkkatyöntekijöitä koskevan sosiaaliturvan ulkopuolelle ja toimeentulo on aina epävarmaa. Käsityötuotteiden ja palveluiden hinnoittelu on haastavaa, koska kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan liian kalliiksi kokemaansa hintaa.
Tietoa hankittiin alan kirjallisuudesta, Internetistä ja haastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä käsityöläistä. Haastateltavat valittiin mahdollisimman monipuolisesti eri käsityöaloilta. Haastateltavien joukossa oli jo pidempään yrittäjänä toimineita, vasta aloittaneita ja vasta yrityksen perustamista harkitsevia sekä ilman yritystä toimivia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Haastatteluista selvisi, että käsityöyrittäjyyteen liittyy paljon haasteita. Käsityöyrittäjät jäävät kokonaan palkkatyöntekijöitä koskevan sosiaaliturvan ulkopuolelle ja toimeentulo on aina epävarmaa. Käsityötuotteiden ja palveluiden hinnoittelu on haastavaa, koska kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan liian kalliiksi kokemaansa hintaa.